Depresia (otazka c.2)
Adam
Dobry den, na zaciatok by som chcel podakovat za vasu predchadzajucu odpoved a za vas cas ktory ste si na nu nasli. Zacal by som tym, ze myslienky neutichaju. Chcel by som ale vysvetlit, ze v podstate problem nespociva v tom ze mam rovnake temne myslienky, to nie. V podstate si len vzdy spomeniem na tu osudnu noc a potom mi je par minut smutno a tazko, potom to je v pohode. Rozpraval som sa o tom par krat s priatelkou a tiez s kamaratom. Priatelka (nikdy nehulila) mi povedala, ze to bol asi len intenzivny zazitok a len na to potrebujem zabudnut, ze stoii pri mne. Kamarat mi povedal to iste, par krat uz zazil neprijemne situacie pod vplyvom thc a povedal ze to casom odide. V podstate ma trapi to, ze mi to vzdy nejakym sposobom prijde na um a myslim na to tak par krat do dna, no tie myslienky samozrejme nemam, uvedomil som si ze to bolo len pod vplyvom thc. Len chcem vediet, preco sa mi to vzdy vracia do mysle a nechce to odist. Chcel by som sa opytat ci to ma za vysledok spustenie nejakych psychickych predispozicii v mojom mozgu. Taktiez by som sa chcel opytat, ci je dobre zahulit si znova alebo nie. Od toho incidentu som si este raz zahuli taktiez v oktobri, no bolo to na kamaratovej oslave kde som mal len pozitivne myslienky, cize by som chcel vediet ci by nejaky pozitivny silny zazitok pod vplyvom thc mohol prebit tento zly.
Za prejavenu doveru este raz dakujem.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Adame,
díky, že jste se ozval.
Ráda slyším, že ty pocity nejsou již tak intenzivní, jak při říjnovém zážitku. Nicméně zdá se, že se vám nepříjmené myšlenky několikrát za den s menší intenzitou stále vrací. A vlastně už to tak je několik měsíců - pokud se nepletu, mluvil jste o tom, že ten nepříjmený zážitek se vám stal v říjnu, dnes jsou to tedy již více než dva měsíce.
Pokud dodnes myšlenky samovolně nezmizely, předpokládám, že už se tak spíše ani nestane. Už minule jsem se zmiňovala o tom, že nebezpečný je právě přechod do chronicity. A vaše situace už tak začíná vypadat. Sice není situace vyhrocená, ale myšlenky se vrací několikrát denně. Vy už jste si na ně možná i trochu zvykl, ale trápí vás to. Necháte-li to být, za pár měsíců možná budete mít pocit, že jsou takové věci "normální" a pomoc už ani hledat nebudete. Právě takto nenápadně může začínat celá řada psychických stavů/onemocnění. Přitom by stačilo uvědomit si na začátku závažnost situace a rizika a považovat to za za dostatečný důvod pro to, abychom vyhledali odbornou pomoc.
A ano, skutečně to vypadá, že u vás říjnová událost spustila koloběh vtíravých myšlenek (sám mluvíte o psychické predispozici k nějakým problémům), kterých se vám (i přes popovídání si s kamarádkou, naspání dotazu na poradnu a snahu zůstat v klidu nebo zážitek přebít jiným), nedaří zbavit.
Osobně bych vám doporučila navštívit psychiatra. Je to určitě spolehlivější, než zkoušet štěstí dalším užíváním marihuany. Stačí jeden další špatný zážitek na marihuaně a situace se může dramaticky zhoršit, k vtíravým depresivním myšlenkám se může ledasco připojit nebo jejich frekvence dramaticky zvýšit tak, že vám to znemožní normálně fungovat. Pokud bych se tedy mohla přimluvit, zkuste si dodat odvahy a zajít za psychiatrem. Není to žádná ostuda. K psychiatrovi chodí lidé s podobnými problémy, nebudete první, ani poslední.
Píšete slovensky, potřeboval byste kontakty na Slovensku? Nebo je pro vás dostupná Praha? Pokud potřebujete s hledáním psychiatra pomoci, napište co nejdřív. Řada psychiatrů má často i několikatýdenní až několikaměsíční objednávací lhůty.
Zdraví,
Gabriela Minařík.