přítel užívá drogy
spekulka
Dobrý den přeji,
s přítelem jsme měli poměrně dlouhodobé neshody, kvůli finanční stránce, jeho chronické žárlivosti a podezíravosti. Chtěla jsem se s přítelem rozejít a ten mě podal bez mého vědomí drogu do pití a tak jsem ho z bytu vyhodila. Mohlo mě to stát život, protože jsem nemocná a trpím záchvatovým onemocněním. Nakonec však po delší době jsme se domluvili a vrátil zpět s tím, že se pokusí dát vše dohromady. Bohužel v jeho pokoji se začali objevovat pozůstatky drog a v nemalém množství, a když jsme se dohadovali a lhal, že to není jeho atd. tak to dopadlo tak, že se odstěhoval. Po půl roce žití jinde jsme se domluvili, že se vrátí zpět a bude vše v pořádku. Bohužel jsem až následně zjistila, že s braním drog nepřestal ba naopak obklopil se lidmi kolem sebe i v té sex. stránce, kteří jej berou také. Je to rok a půl co se vrátil, bohužel jak zjišťuji nejen že nepřestal, ale je výbušný, vyhrožuje mi, když mu nedám peníze a to je chce téměř každý den a vždy vymyslí nějaký "důvěryhodný" důvod proč je potřebuje. Sice mi je vrátí po dlouhé době a dohadování, ale stojí to všechny síly. Dokázal mi vyhrožovat i tím, že se postará, aby mě vyhodili z práce atd. prostě už toho je hrozně moc a lži neustávají, odchází téměř každou noc, protože ještě k tomu všemu hraje automaty a slibuje, že jen zařizuje, abychom se měli lépe a že budeme, že mu mám věřit atd. Domluvli jsme se někdy v říjnu,že nastoupí do léčebny. Bohužel se tak nestalo, že musí ještě něco vyřešit a nenastoupí a že jediná, kdo ho stále něčím rozhodí jsem z jeho okolí já. Jeden čas hubnul, nyní však přibírá a jí celkem dost, především tedy sladké a tvrdí, že by netlouslt, kdyby s tím nepřestal a že už přestal. Bohužel stále u něj nacházím věcné pozůstatky z drog.Jeho chování je úplně jiné a už to není vůbec on. Takového ho neznám. Bohužel naneštěstí také vím, že se dostal do finančních problémů a stále je nějakým způsobem řeší, aby bylo všechno v pořádku. Také stále tvrdí, že chce abych na tu špatnou minulost zapomněla a že začneme znovu a nesmím mu to špatné připomínat a mám mu věřit, že když mu nevěřím tak je to špatně. Začali mě chodit i zprávy od cizích lidí, že ho mám vyhodit, že požívá drogy, podvádí mě atd. opravdu nepěkné zprávy. Samozřejmě on tvrdí, že se mu chce někdo jen pomstít a že to tak není. Bylo mě porazeno, že jediné co pro něj mohu udělat je jej vyhodit. Že už ani nevnímá, že mě ubližuje a propadl tomu více, než je zdrávo. Já však také vím, že když ho vyhodím tak mě bude vyhrožovat a mám strach, nevím zda skutečně dokoná co říkal, protože to již není skutečně on a že skončí velice špatně a když né ve vězení tak ještě hůře. Nejsem zdravotně a psychicky na tom vůbec dobře a jeho nátlaky, vyhrožování atd. nevím, zda bych ustála a pokud by mě měli vyhodit z práce, tak skončím se synem na ulici. Mám ho moc ráda, chtěla bych mu nějak pomoci, ale nevím, jak mu mohu pomoci, aby to byl zase on. Jsem asi jediný člověk, kdo mu ještě může pomoci, a vím, že i když kdysi tomu propadl, to jsme se ještě neznali, tak mu nikdo nepomohl až vězení. Jiný kamarád říká, že když ho vyhodím tak mu dám takovou ránu, že to s ním dopadne ještě hůře. Nevím, co mám dělat a jak mohu sobě a jemu pomoci. Moc děkuji za pomoc K.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Dobře, že píšete. Podle toho co jste uvedla, to opravdu není snadná situace. Zdali jsem to správně pochopila, opakovaně se Vám podařilo partnera vyhodit, po nějaké době jste mu návrat povolila. Kolikrát se to stalo a kolikrát jste ochotna toto ještě podstupovat? Také je docela dost důležitý moment, že bez Vašeho vědomí Vám podal drogu i přesto, že máte zdravotní problémy, které mohli vygradovat. Máte jistotu, že to neudělá znovu?
Chápu, že Vás k partnerovi pojí i milé vzpomínky, máte ho ráda, záleží Vám na něm a ráda byste mu pomohla, to je z lidského hlediska zcela pochopitelné. Měla byste, ale díky závažnosti celé situace především chránit sama sebe a nezapomínat co Vám všechno dokázal provést. Podle toho co píšete, to vypadá, že se nijak nesnaží svou situaci řešit (do léčebny nenastoupil). Pokud se k problému nepostaví čelem a nezačne ho řešit opravdu, těžko s tím Vy sama něco naděláte, bohužel...
Milovat někoho přece neznamená nechat se jím zničit. Vaše city k němu Vám upřímně věřím a chápu, že jste v těžké a náročné situaci. Řekněte mu, co cítíte, ale také mu povězte, co Vás trápí a co určitě nechcete, což je aby konzumoval drogy. Dejte mu jasně najevo, že o něj jako o člověka stojíte, ale že jej nepřijímáte s drogami a životním stylem co k drogám patří. Každý má vždy možnost se rozhodnout jak se jeho život bude odvíjet, stejně tak má on možnost se rozhodnout, zda i nadále chce žít s drogami a s utrpením, které závislost přináší. Nebo zda se pokusí svůj život změnit a dostat do normálu s normálními vztahy a vším co k běžnému životu patří.
Nechci se Vás teď dotknout, ale pokud ho budete opečovávat, starat se o něj a litovat, budete mu tím jen dávat jaksi najevo, že se zase až tak nic moc neděje a tím mu další konzumace umožňovat. Měl by si uvědomit důsledky, které drogami ztrácí. Například ztráty důležitých vztahů a blízkých osob kolem sebe.
V tuto chvíli mám větší obavu o Vás. Bylo by rozumné vše více a podrobněji probrat v osobním kontaktu, kde je více prostotu zkonzultovat vše co je třeba. Jste z Prahy, tudíž Vám mohu doporučit konzultaci v naší poradně pro rodiče a partnery, poskytujeme bezplatné služby.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM
Žitná 1574/5, Praha 1
mapa
Mob: 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Dále můžete mrknout na základní obecné informace pro blízké osoby:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Tak se držte! A dejte vědět, jak se Vám daří.
S pozdravem, MK