Dlouhodobé užívání
anonymousss
Dobrý den,
Je mi 21 let a již 6 let dlouhodobě užívám pervitin. Začala jsem s kamarádama, víkendově - zažila spousty zážitků a poznala jsem spoustu lidí, dostala jsem se na místa, kam bych se normálně nedostala a nasbírala jsem zkušenosti, které mám pocit, lidé kteří to nikdy nezkusí, nezískají. Přidala jsem si díky tomu výjimečná. Chodila jsem na brigády a bydlela napůl u mamky napůl u přítele. Do školy jsem chodila, v posledním ročníku, ale hodně málo.. měla jsem problémy ve škole atd. V období těch 6 let jsem 3x odjela na léto pracovat do zahraničí na dobu 3 měsíců a ani jsem si na to nezapomněla. Nyní studuji vysokou školu, pracuji v zahraniční firmě, v posledních dvou letech to beru tak, že když chci, tak si to dám.. s nejlepší kamarádkou, přítelem.. Stále funguji a mám priority a cíle,.kterých chci dosáhnout, ale mám pocit,.že to všechno zvládám jen díky tomu. Často je toho na mě příliš. Mám pocit, že se nevěnuji ničemu.jinému než škole a práci, abych si zajistila dobrou budoucnost a snažím se, abychom měli s přítelem hezký domov atd. Nechci ale.chodit do práce na tom a komunikovat s lidmi,.nechci chodit mezi spolužáky ve stavu,.kterej tam prostě nepatří.. nikdy jsem neměla pocit, že jsem závislá... Ale co když jsem?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Konzumovat 6 let pervitin - není úplně krátká doba.
S drogami je to vždy dost ,,ošemetné", nikdy nejde nikomu zaručit, jak brzy návyk přijde. Na tuto látku se psychický návyk vytvoří velmi snadno a rychle (i Vy sama pochybujete o tom, zda to, čeho jste prozatím dosáhla, neovlivnila jeho konzumace). Ostatně pokud budete v konzumacích pokračovat, může se to zvrtnout úplně někam jinam. Pak už to rozhodně není zábavné, ani ohromující, s přeházenými prioritami a nenaplněnými cíli.
Zde vám kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti, pokud v ní ještě nejste a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, zda Vám za to stojí (?)...
V případě dalších doplňujících dotazů, klidně napište kdykoliv znovu. Pokud byste si chtěla o Vašem užívání s někým osobně pohovořit, rádi Vám poskytneme vhodné kontakty (postačí napsat jaká města, by připadala v úvahu).
V případě, že jste z Prahy, můžete se obrátit na jakékoliv zařízení naší organizace, kontakty a další info zde: www.sananim.cz.
Mějte se zatím hezky a buďte opatrná.
S pozdravem, MK