Pomoc kamarádce
Tereza
Dobrý den, chtěla bych se poradit.. už si nevíme rady. Máme kamarádku která až moc propadla alkoholu, mohu říct že je silná alkoholička ale stále si myslí že nemá žadný problém. Její syn má o ní velký strach a my také a chtěli bysme aby se šla vyléčit. Jen nevíme jak na to protože tam sama od sebe nepůjde... chceme jí ale pomoct protože už je to moc. Moc děkuji za jakoukoliv radu :)

Odpověděl: Amrit Sen
Terezo, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu, že máte obavy, starost a strach o kamarádku a je moc fajn, že chcete pomoci.
Bohužel, pokud ona sama necítí, nebo si nepřiznává problém, nepohne s ní ani buldozer. Možná je to jinak, o problému ví, nepřiznává ho však nikomu dalšímu.
Oba dva kroky, tedy přiznáním si problému, že nemá svoje pití pod kontrolu a přiznání této skutečnosti někomu dalšímu, jsou zásadním předpokladem k tomu, aby mohla, po vynaložení dlouhodobého soustředěného úsilí, s maximálně otevřenou myslí a upřímným srdcem, něco změnit. Tedy přestat pít, jít se léčit a s podporou dlouhodobého dolečování abstinenci udržet. Uchopit život do vlastních rukou, naučit se žít v dobrých vztazích s blízkými, v zaměstnání, s okolním světem i sebou samou. To vše je cílem léčby závislosti, považovaným za úzdravu.
Zní to tvrdě, ale někdy je největší pomocí nepomáhat. Není to sice zdaleka nutné, ale někdo prostě potřebuje dopadnout na dno, aby se od něj odrazil. Nebo také ne.
Doporučuji Vám tedy, s kamarádkou promluvit, říci jí, že ji máte ráda a máte o ni strach. Zároveň jí nabídnout kontakty na odbornou podporu a pomoc. Další podporu jí nabídnout, respektive podmínit tím, že se půjde léčit. Takovou podporu jí mohou nabídnout i další blízcí, víc kromě případné konzultace s odborníky, nepodnikat.
Špatně volená podpora jen umožňuje závislému setrvávání v dalším užívání, pokud rovnou nepodporuje jeho propad do ještě hlubší závislosti. Mám na mysli, že pokud kamarádce Vy, ani rodina, neumožníte, aby nesla tíhu a dopady svého jednání a svých rozhodnutí, připravíte ji možná o poslední zbytky motivace k léčbě, když k tomu ani trápení syna nestačilo.
Nejbližším z rodiny doporučuji kontaktovat odbornou podporu a pomoc, protože ji bezesporu sami potřebují.
Znamená to zavolat do nejbližšího zařízení, služby, která pracuje s rodinami a blízkými lidí, kteří mají problém s alkoholem a domluvit si s pracovníky termín schůzky. Služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, jim zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Jak s dotyčnou komunikovat, jaké mantinely nastavit, a jak je udržet. Zároveň se dozví, co je užitečná podpora, a co už ne a upozorní je na chyby, kterých by se měli vyvarovat.
Co je důležité, seznámí je s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit motivaci závislé, ke kontaktu s odborníky a k léčbě.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého města bydlíte, rádi kontakty pro kamarádku, rodinu i pro vás, na kvalitní bezplatné služby v dosahu, obratem pošleme.
Kontakty na specialisty, léčbu alkoholové závislosti a mnoho dalšího, najdete zde:
http://www.alkoholik.cz/zavislost/
http://www.alkoholik.cz/zavislost/lecba_alkoholismu/lecba_alkoholismu_protialkoholni_lecba_postup.html
Případně, podle oblasti, typu služby a zářízení, na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud je kamarádka, rodina, Vy, nebo další blízcí, z Prahy a okolí, může kontaktovat naši specializovanou, bezplatnou Poradnu pro rodiče, partnery, rodinné příslušníky a osoby blízké (PPR) SANANIM:
Poradna pro rodiče a osoby blízké (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
případně:
Ambulance pro alkoholové závislosti
Apolinářská 4
120 00 Praha 2
Telefon pro objednání: +420 224 968 214
E-mail: poradna@adiktologie.cz
Web: http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/628/4542/Prvni-kontakt
http://www.vfn.cz/pracoviste/kliniky-a-oddeleni/klinika-adiktologie/odborne-ambulance/
Psychiatrická nemocnice Bohnice
Závislosti - ženy
Ústavní 91
181 02 Praha 8
Telefon: +420 284 016 111
Odkaz pro zprávy přes e-mail: https://www.bohnice.cz/kontakt/
Web: https://www.bohnice.cz/lecba/zavislosti-zeny/
http://www.alkohol-alkoholismus.info/lecba/lecebny-psychiatricke-lecebny-seznam/bohnice-psychiatricka-lecebna.html
Na všech zmíněných pracovištích se budou, pokud je zkontaktuje, kamarádce s laskavou péčí věnovat. Stejně i rodinným příslušníkům, blízkým, nebo Vám.
Přeji vše dobré, budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Hodně štěstí, Amrit Sen.