Omamné a psychotripní látky
Karolína
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jaký je rozdíl mezi omamnými a psychotropními látkami. A dle čeho jsou omamné látky (3 skupiny) a psychotropní látky (4 skupiny) rozdělené dle zákona 273/2013. Děkuji za odpověď. S pozdravem S.xxxxxxxx

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
terminologie vychází ze dvou jednotných úmluv OSN o omamných a psychotropních látkách. Za omamné látky jsou považovány ty, které pochází z máku, konopí a koky a jejich deriváty. Psychotropní látky jsou pak ostatní látky, zejména syntentické. Nicméně terminologie je nepřesná a není v tom úplně jasno. Zřejmě toto dělení vyplynulo historicky (nejprve bylo úmluvami ošetřeno opium, kokain a konopné drogy).
1) Jednotná úmluva o omamných látkách, vyhlášená pod č. 47/1965 Sb., ve znění Protokolu o změnách Jednotné úmluvy o omamných látkách, vyhlášeného pod č. 458/1991 Sb.
2) Úmluva o psychotropních látkách, vyhlášená pod č. 62/1989 Sb.
Zákon 273/2013 Sb. má jako přílohy seznamy, které odkazují na původní rozdělení uvedené v těchto úmluvách. Nicméně látky jsou děleny do trochu odlišných skupin. Jednak podle typu látky, jejího případného léčebného, výzkumného, průmyslového využití (to, do jakého seznamu je látka zařazena, pak např. ovlivní to, zda je vydávána na recept nebo nebo na tzv. opiátový recept s modrým pruhem, jaké povolení je potřeba k nakládání s ní a pod.).
Současná právní úprava vychází z taxativního vymezení omamných a psychotropních látek, jedů a prekurzorů. Seznam omamných a psychotropních látek se nachází ve vládním nařízení č. 463/2013 Sb. Nařízení vlády, které stanoví, co se považuje za jedy a jaké je množství větší než malé u omamných
látek, psychotropních látek, přípravků je obsahujících a jedů, je č. 467/2009 Sb. a prekurzory jsou definovány v nařízení vlády č. 458/2013 Sb..
Pokud byste potřebovala ještě podrobnější informace, odkázala bych Vás na kolegy z Národního monitorovacího střediska pro drogy, kteří se podíleli na přípravě zákona.
Bára Orlíková