Testovani drog
Koli
Dobry den, u blizkeho mame podezreni, ze uziva pervitin, extaze a kouri marihuanu. Mohli by jste mi prosim napsat, jak dlouho se jednotlive latky drzi v krvi a v moci? Jak dlouho jsou detekovatelne z testu? Dekuji

Odpověděl: Amrit Sen
Koli, zdravím Vás.
Chápu Vaši náročnou situaci a starost o blízkého. Než napíši údaje k detekci drog, rád bych Vás upozornil na důležitou skutečnost.
Dotazy, podobné Vašemu, dostáváme často. I v přímé práci s klienty se setkáváme s podobnými příběhy, kdy má člověk pocit, že situaci vyřeší testováním potomka, partnera, nebo jiného blízkého.
Opak je pravdou. Většina z nich vůbec netuší, co si následně s výsledkem, ať už pozitivním, nebo negativním, počít, jak reagovat, co dalšího udělat.
Často však způsobí více škod, než užitku.
Testování blízkého je významný počin, využívaný, jako krajní možnost podporuje narušení, většinou už tak pochroumané důvěry, že ani negativní test ji neobnoví, naopak. Kvalitě vzájemné komunikace, vztahům, atmosféře, určitě nepřidá.
Nemyslím, že byste neměli dotyčného testovat, v každém případě byste se měli, dříve, než k testování přikročíte, osobně poradit s odborníky nejbližšího zařízení, které pracuje s blízkými, poskytuje bezplatné služby rodinným příslušníkům, partnerům a dalším blízkým, uživatelů návykových látek.
Nesejde na tom, jestli půjde o adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo podobné zařízení. Služby jsou bezplatné a mohou být poskytnuty i anonymně.
Nejlépe si telefonicky domluvte co nejbližší termín schůzky. Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak postupovat, jak s dotyčným komunikovat, jakých chyb se vyvarovat.
Blízcí uživatelů návykových látek se bohužel až příliš často, byť s nejlepšími úmysly, dopouštějí zásadních chyb, díky kterým se zabetonují vzájemné komunikační kanály a svým jednáním jen podpoří propad uživatele do závislosti.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty na kvalitní, bezplatné služby v dosahu, pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte tuto specializovanou poradnu:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Než přistoupíte k testování, poraďte se které testy, lépe multitesty, s co nejširší škálou detekce drog z moči, máte v lékárně, či přes internet, koupit.
Přítomnost drog se většinou, v závislosti na druhu testu, ale zejména na frekvenci užívání, množství a kvalitě drogy, také na metabolismu každého testovaného, detekuje zhruba v těchto časových úsecích:
Marihuana  (THC)
- detekce z moči 1 - 30 dní, výjimečně déle, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do 14 dní
- detekce z krve do 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do 10 dní
Pervitin
- detekce z moči 3 - 21 dní, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne
- detekce z krve 1 - 3 dny
Extáze
- detekce z moči max 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne
- detekce z krve 1 - 3 dny
Kokain
- detekce z moči do 12 - 24 h, detekce z krve do 24 h, v závislosti na intenzitě předchozího užívání
Heroin a další opiáty
- detekce z moči 2 - 3 dny, detekce z krve 1 - 2 dny, v závislosti na intenzitě předchozího užívání. Některé opioidy, např. Metadon, mohou být detekovány až 6 dní od užití.
Benzodiazepiny
- detekce záleží na vylučovacím poločasu - u krátce působících lze látku detekovat po několika dnech, u dlouhodobě působícího Diazepamu až 3 týdny, vzácně déle.
LSD, psylocybin, psylocin a další halucinogeny
- detekce z moči 1 - 3 dny, při intenzivnějším užívání až 5 dní od posledního užití
- detekce z krve 1 den
- s orientačními testy na tyto látky, je to slabší, na našem trhu je jen tak nenajdete. Dají se sice objednat přes internet, ale nějakou dobu trvá, než se Vám dostanou do ruky.
Řešením může být nákladnější, laboratorní test.
Doba, po kterou lze výše uvedené drogy zjistit ze slin a potu je obdobná jako u testů ze vzorku krve.
Budeme rádi, když se ozvete a napíšete, jak se situace vyvíjí, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám vše dobré, Amrit Sen.