Depresia
Adam
Dobry vecer, chcel by som sa podelit o neprijemnu skusenost s marihuanou ktoru som zazil v oktobri 2 mesiace dozadu. Pocas leta sme s priatelmi zacali po veceroch hulit. Na zaciatku to bolo fajn, zahulili sme si raz za tyzden a boli sme spokojni. Po skonceni leta sme to dost obmedzili a k thc som sa dostal az koncom oktobra. Bol vecer a kamarat mi napisal, ze mozme skusit bongo ze je to ovela lepsi zazitok, tak som si povedal, ze preco nie. Bolo to moje prve bongo, potiahli sme si 3-4 krat a uz sme to citili. Taku silu som este nikdy predtym necitil. No on mi po par minutach oznamil, ze musi odist, tak mi neostavali nic ine, ako to akceptovat. No potom nastalo peklo. Uvedomil som si ze som sam a ze som poriadne zhuleny. Lahol som si a snazil sa zaspat a svojho psa som si zobral k sebe do postele. No nemohol som s tym nic urobit, hlavou mi behali myslienky ze ma nikto nema rad, ze nemam na tomto svete co robit, ze sa z tohto stavu nikdy nedostanem, ze sa zabijem vyskocenim z okna. Nejako som to prezil, no odvtedy na to kazdy den myslim a neviem sa toho zbavit. Poprosio by som o radu, ak by sa dalo. Vopred dakujem.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Adame,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Popisujete situaci, kdy vás po užití marihuany z bongu nechal kamarád o samotě, aniž vám dopředu neřekl, že bude muset odejít. Od té doby máte myšlenky týkající se samoty, že vás nikdo nemá rád a že  se zabijete. Tyto myšlenky vás pronásledují již několik týdnů, de fakto měsíců. Předpokládám, že od té doby nehulíte, ale nezmiňujete to.
Jednoduše by bylo možné říct, že to byl špatný setting, kdy váš kamarád odešel, což mělo za následek vaše chmurné myšlenky. To, že se jich nemůžete již tolik dní, týdnů zbavit bude možná souviset i s tím, že to pro vás byl intenzivní zážitek, o kterém jste nejspíš s nikým narovinu nemluvil. Nejspíš se teď trochu pohybujete v začarovaném kruhu - myšlenky nemizí a tím, že na takové věci myslíte, je vám hůř a myšlenky se o to silněji vrací. Občas se podobné věci stávají. Většinou samy odezní. Když ne, je potřeba je zastavit. Jedním z největších problémů je totiž možný přechod do chronicity.
Takže vám navrhuji, abyste se obrátil na odborníka z oboru psychiatrie a adiktologie a s ním se pokusil situaci zastavit a přetrhnout začarovaný kruh, ve kterém se teď točíte. Nejspíš by vám dočasně nasadil medikaci. Pak bych zvážila možnost psychoterapie - buď zároveň s psychiatrickou péčí, nebo samostatně, záleží na vás a na tom, jak byste společně s odborníkem váš stav vyhodnotili. Rozhodně bych však situaci na vašem místě pokud možno urychleně začala řešit. Chronické problémy se řeší často velmi obtížně, dlouhodobě a komplikovaně. Začnete-li řešit situaci včas, pravděpodobně se vám velmi brzy uleví.
Dává vám taková odpověď smysl? Víte kam se obrátit a kde hledat pomoc? Pokud ne, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.