Drogy v pití
JAY
Dobrý den. Stala se mi s přítelem dost nepříjemná věc. Když jsme přišli z jedné akce, šli jsme normálně spát. Najednou vstal, že mu je zle. Měl pocit zvracení, ale nezvracel. Strašně se chvěl a klepal, furt říkal, že ho hrozně pálí chodidla. Zabalila jsem ho peřin a otevřela na něj okno, ať má čerství vzduch. Svíjel se do klubíčka a nedokázal popsat, že by ho něco bolelo, jen mluvil o tom, ž emu hoří celý tělo a že mu asi praskne hlava. Hrozně se klepal měl dost vysokou teplotu těla. Šla jsem mu pro vodu, trochu se napil a pro změnu mu byla hrozná zima, ale horkej byl furt. Pořád se ptal kde je a ať nikam neodcházim, přitom jsem se od něj nehla. Chtěla jsem mu strčit prsty do krku, aby se vyzvracel, ale to mi nedovolil a furt mě jen pevně držel. Pak jsem před něj zkusila natahnout ruku ať mi řekne, kolik ukazuju prstů a nebyl vůbec schopnej mi to říct. Tohle všechno trvalo zhruba dvě hodiny..Po tom, co nebyl schopnej mi říct kolik ukazuju prstů, jsem mu zavřela oči a nechala chvíli svou ruku na očích, aby měl tmu a zkusil usnout. Najednou asi po minutě mi jí odendal a úplný střih. Vůbec nic z toho, co ty dvě hodiny probíhalo, si nepamatoval. Ptal se proč ležíme ve vedlejším pokoji. Co si naposled pamatoval bylo to, jak si lehl do postele než začal říkat, že mu je zle. Mám z toho dost obavy, co to mohlo být. Drogy neužíváme, máme k nim odpor. Mám starost co to bylo, a jaké to může mít popřípadně následky. Jste schopní mi poradit, co to mohlo být za svinstvo, které se může na akcích dát do pití a mít z toho takové stavy? Předem moc děkuji, J.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás, díky za důvěru.
Na Váš dotaz, takto na dálku, je velmi těžké odpovědět. Nezbývá, než se džet obecné roviny.
Scénářů připadá v úvahu více. Stává se sice, že někdo, z nejrůznějších důvodů, nekomu přidá drogu do pití nebo jídla, jde však o velmi závažné protiprávní jednání, s trestním postihem až na několit let nepodmíněně, a může vyústit ve vážné poškození zdraví, jak psychického, tak fyzického a končit i smrtí intoxikovaného. Byli jste na párty..., je to možné.
Častější scénář je takový, že dotyčný o intoxikaci ví a bojí, stydí se, partnerce, či partnerovi, své jednání, přiznat. Tím spíš, aby "nerozboural" představu o svém negativním postoji k drogám, která nemusí vždy bránit tomu, aby je dotyčný nezkusil. Partnerce, partnerovi, pak může být útěchou, že se společná představa o postoji k drogám, může stát skutečnější.
Další možností je, že Váš partner itoxikován nebyl, respektive, k podobným atakám, může stačit alkohol, který je sám o sobě, velmi nebezpečnou drogou. Díky momentálnímu nastavení partnera, fyzické i psychické kondici, únavě a předchozímu pobytu v hlučném prostředí, se i to může stát. Dokonce i úplně "načisto".
Vraťme se na začátek. Podobné stavy, může přivodit celá řada drog. Nejčastěji halucinogeny a psychostimulanty (LSD, "houbičky", atd., pervitin, MDMA - Extáze), ale i konopné drogy, opiáty, nebo benzadiazepiny.
Pokud jde o čerstvý zážitek, můžete v lékárně koupit multitest na detekci z moči, s co nejširší možností detekce, nebo několik jednotlivých testů na zmiňované typy drog. Záleží na tom, jak dlouhý čas od inkriminované "příhody", uplynul.
Testy jsou cenově dostupné, cca od 35 korun za jednotlivý, jednorázový test, na každou drogu, nebo typ drogy zvlášť, nebo zmíněný multitest, za zhruba 250 korun. Čím širší možnost detekce, tím lépe, počítejte však s nárůstem ceny. Jde o testy zpravidla od 6 do 12 typů látek, respektive škálu konkrétních drog.
Přítomnost drog se většinou, v závislosti na druhu testu, ale zejména na frekvenci užívání, množství a kvalitě drogy, také na metabolismu každého testovaného, detekuje zhruba v těchto časových úsecích:
Marihuana a další konopné drogy  (THC)
- detekce z moči 1 - 30 dní, výjimečně déle, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do 14 dní
- detekce z krve do 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do 10 dní
Pervitin
- detekce z moči 3 - 21 dní, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne
- detekce z krve 1 - 3 dny
Extáze
- detekce z moči max 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne
- detekce z krve 1 - 3 dny
Kokain
- detekce z moči do 12 - 24 h, detekce z krve do 24 h, v závislosti na intenzitě předchozího užívání
Heroin a další opiáty
- detekce z moči 2 - 3 dny, detekce z krve 1 - 2 dny, v závislosti na intenzitě předchozího užívání. Některé opioidy, např. Metadon, mohou být detekovány až 6 dní od užití.
Benzodiazepiny
- detekce záleží na vylučovacím poločasu - u krátce působících lze látku detekovat po několika dnech, u dlouhodobě působícího Diazepamu až 3 týdny, vzácně déle.
LSD, psylocybin, psylocin a další halucinogeny
- stesty na tyto látky, je to slabší, na našem trhu je jen tak nenajdete. Dají se sice objednat přes internet, ale nějakou dobu trvá, než se Vám dostanou do ruky. Řešením může být laboratorní test.
Doba, po kterou lze výše uvedené drogy zjistit ze slin a potu je obdobná jako u testů ze vzorku krve.
Další možností je tedy laboratorní test z moči, který se provádí na specializovaných pracovištích, ve větších městech, například v Toxikologické laboratoři  pražského Ústavu soudního lékařství. Spektrální analýza na chromatografu, či imunoanalytický test, jsou jedny z nejefektivnějších, ale také nejdražších metod detekce. Cena testu, se může vyšplhat řádově až na tisíce korun.
Kontakt:
Ústav soudního lékařství a toxikologie VFN a 1. LF UK
pracoviště toxikologie
Ke Karlovu 2
128 08 Praha 2
Telefon: +420 224 968 615
E-mail: soudni@lf1.cuni.cz
Web: http://www.vfn.cz/pracoviste/kliniky-a-oddeleni/ustav-soudniho-lekarstvi-a-toxikologie/oddeleni/toxikologie/
http://www.vfn.cz/pracoviste/kliniky-a-oddeleni/ustav-soudniho-lekarstvi-a-toxikologie/oddeleni/toxikologie/
Doufám, že je přítel v tuto chvíli v pořádku. Tím, kdo v tuto chvíli potřebuje podporu především, jste Vy. Nejsem si jist, že Vás moje odpověď úplně uklidnila. Kdyby cokoli, napište, jsme tu pro Vás.
Přeji Vám vše dobré, Amrit Sen.