Úzkost-ritalin,benzo ?
PetrSk
Zdravím přátelé, asi od 15ti let jsem začal pociťovat úzkosti, uzavřenost a snižování sebevědomí. Nebyl jsem žádný lump, učil jsem se dobře, hrál jsem krajskou ligu ve fotbale, nekouřil jsem, pil jen výjměčně např. 1 do půl roku, měl jsem kolem sebe spousty holek,
troufl bych si říct, že nejsem ani škaredej.
Po 18 letech začalo jít všechno z kopce, začal jsem se úplně izolovat od kamarádů, chození do města, na párty atp.
Dlouho jsem na internetu pátral co by to mohlo být než jsem došel na "sociální fobii a nezvládání špatných nálad ". Zašel jsem tedy k psychiatrovi ten mi SF potvrdil a dal léky typu SSRI(cipralex). Který jsem užíval 3 měsíce, beze změny. Poté cipr. vysadil a předepsal seropram + atarax. Ten jsem bral asi 4-5 měs. z toho atarax asi jen měsíc. Tak jsem si řek kašlu na psychiatra, budu se s tím muset v životě poprat a u psychiatra jsem se 5 měsíců neukázal.
Čirou náhodou jsem potkal člověka, který má nejspíš nějáké léky na anxiety.
Tak říkám ani náhodou.. medikamenty jsou jen placebo nebo alespon na mě to nefunguje.
Dal mi seznam léků které má dostupné. Něco jsem si o nich přečetl a řek jsem si že to koupím. Za cca 2 dny jsem vyhodil asi 4tisíce.
Byly to léky - Neurol 0,5mg , Diazepam 2x 10mg, Diazepam 5mg,
Ritalin 3x 10mg.
S léky experimentuji už přes týden?
Tyhlety benzodiazepiny co jsem vypisoval mi na úzkosti vůbec nefungovali. Tak jsem zvyšoval dávku až na třeba 40mg diazepamu nebo 3mg neurolu a šel nakoupit. Venku jsem se cítil jak kdybych byl lehce opilej ale to už mám menší úzkosti z jednoho piva. Vždy když si některj ten benzodiazep dám tak přes den usnu . Pro mě na úzkosti a strach nefunguje, max když si chcete jít odpočinout nebo máte nervy a jdete si opravdu lehnout.
Dalším lékém byl Ritalin, první dávka 10mg nic, 20mg zvýšený tep.
Ted ten ritalin užívám ráno 40 někdy 50mg. Můžu říci, že tohle je lék na úzkost a soc. fobii. hlavně teda pro mě. Při nástupu účinku ze mě zmizí všechen strach, chci vyjít ven, vždy doufám že někoho potkám a pokecám, zjistil jsem, že umím lépe pracovat s očním kontaktem a cítím že lidé tam venku nejsou mnou tak zaujatí, nikdo mě neřeší a já si přemýšlím nad svými povinnosti.
Taky jsem četl že po ritalinu jsou "dojezdy" což jsem zatím nezažil. Asi po 5 letech jsem konečně zažil radost ze života.
Četl jsem, že tenhle lék je příbuzný amfetaminu a asi na něm je i velká závislost.
Chtěl bych se zeptat je to více nebezpečné než pouliční amfetaminy?

Odpověděl: Amrit Sen
Petře, zdravím Vás.
Díky za důvěru, dobře, že píšete! Především bych rád varoval, před experimenty, s kterými jste začal, řítíte se do pekel.
Benzodiazepiny, jsou jedny z nenávykovějších látek vůbec. Velmi rychle na ně vzniká závislost, jak psychická, tak fyzická...
Málokdo ví, že při fyzických abstinenčních příznacích, podobně jako při alkoholových, umírá nepoměrně více závislých, než je tomu například u heroinu a těch "nejtvrdších" opiátů.
Z mého hlediska je správně, že Vám lékař, který Vás má v péči, benzodiazepiny, ani Ritalin, nepředepsal. Nasazení těch "správných" antidepresiv, někdy vyžaduje zkoušení a hledání, navíc nástup jejich léčebného účinku, může trvat týdny. Je zapotřebí s lékařem otevřeně a často, podrobně komunikovat.
Ani psychostimulant Ritalin, není zdaleka bezpečná látka. Jak správně píšete, riziko vzniku psychické závislosti, je velmi závažné.
Navíc, jedna věc je závislost fyzická, která lze "zvládnout" v relativně krátkém čase, byť bývají projevy velmi trýznivé.
Zvládnout závislost psychickou, je mnohem náročnější úkol a vždy běh na dlouhou trať.
Mám na mysli, že většina závislých, kteří se "spokojili" s "vyabstinováním", se bez terapie, dlouhodobého, soustředěného úsilí, které vyžaduje otevřenou mysl, upřímnost, odvahu a poctivé nasazení, k užívání drog, opět vrací.
O užívání benzodiazepinů, by měl rozhodnout jen a pouze, lékař a nemělo by nikdy trvat déle, než 5 týdnů. Při jejich užívání má vždy současně probíhat a následně pokračovat, vhodná forma psychoterapie.
Ani jeden z efektivních léčebných postupů u Vás, jak píšete, neproběhl. Není tedy divu, že se kýžený efekt nedostavuje.
Kombinace benzodiazepinů s Ritalinem, Vám může dopomoci k tomu, že se nadobro zblázníte, nebo totálně vyřadíte "z provozu". Může se stát, i v případě té nejkvalitnější následné léčby, že se už úplně neuzdravíte nikdy.
Doporučuji Vám trpělivost. Zanechte sebemedikací a o všem si promluvte s lékařem. Nejste li spokojen s péčí a přístupem, lékaře změňte. Je to váš zákonný nárok.
Čím otevřenější dokážete být, tím časnější bude úleva a úzdrava.
To znamená, poraďte se s někým z okruhu rodiny, přátel, známých, zeptejte se po kvalitním psychiatrovi, ještě lépe psychiatrovi - adiktologovi. Neodkládejte to a zkuste nám věřit.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty na kvalitní, bezplatné specialisty, obratem pošleme.
Seberte všechnu kuráž a jednejte.
Budeme rádi, když napíšete, jak jste na tom, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce, hodně štěstí v novém roce.
kdykoli napište, jsme tu pro Vás,
Amrit Sen.