Kamarád závislý na pervitinu
Anonym
Dobrý den, můj kamarád je závislý na pervitinu, je na tom už hodně špatně (podle mě), šnupe už přibližně rok, strašně rada bych mu pomohla, k doktorovi nechce, ze by to prý bylo ještě horsi a jeho rodiče o tom neví, i když to nejspis tuší. Je mu 16 let, kvůli fetování ho vyhodili i ze skoly, a já nechci aby takhle zkoncil. Prosím poraďte mi co mám dělat, jsem ztracená.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Je fajn, že máte starost o kamaráda. Nepíšete, kolik Vám je let, jestli jste stejně, jako kamarád, ještě nezletilá.
Můžete s kamarádem o Vašich obavách promluvit a říci mu, že o něj máte strach, že Vám na něm záleží. Nejsem si však jistý, jestli to bude mít zjevný efekt, který by Vás uklidnil. Nejspíš nikoli, naopak mám za to, jestli jste podobného věku, že kontakt může být i pro Vás rizikový. Bezpečnější bude od kontaktu ustoupit.
Bez vůle a přání dotyčného, s ním nepohne ani buldozer, i kdybyste se rozkrájela. Bývá užitečné, aby takový člověk věděl, že ho má někdo rád a není k němu lhostejný.
Do 18 let ale existují zákonné prostředky, které mladé uživatele donutí, vejít v kontakt s odbornou pomocí. Je to na zodpovědnosti především rodičů, případně školy a v krajním případě spádového OSPOD - odboru sociálně právní ochrany dětí, patřičného úřadu.
Rodiče a lékař dotyčného, by měli o jeho zneužívání drog, v každém případě vědět. Nevybízím Vás k "udavačství", netuším ani nic o vztazích v kamarádově rodině, ale zvažte, jestli neexistuje přijatelný způsob, jak s nimi o kritické životní situaci kamaráda, s jeho rodiči, případně lékařem, či OSPOD, promluvit. Nemusíte to být Vy, někdo z Vaší rodiny?
Smiřte se s tím, že život bývá někdy krutý a nemůžete spasit celý svět. S podobnými příběhy se jistě ještě setkáte. Chraňte však svůj život. Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může pomáhat někomu dalšímu.
Promluvte o tom, jak Vám je, jak se cítíte a proč, především s někým z Vaší rodiny, nebo blízkých, komu důvěřujete a má Vás rád. To bude myslím, ten nejproduktivnější smysluplný krok.
Nezapomínejte na sebe, myslete na svůj život, štěstí a pohodu nejbližších.
Přeji Vám vše dobré, šťastnější rok,
kdykoli napište, Amrit Sen.