Syn a drogova partia
Helena
Dobry den. Cele noci nespim kvoli problemu s najstarsim synom. Preto by so Vas chcela poprosit o radu. Najstarsi 24 rocny syn sa zacal pred rokom a pol stretavat s cudnou partiou. Dufala som ze to skonci, dohovarala mu. Ale vsetko zbytocne. Az neskor som zistila, ze sa jedna o drogovu partiu. Odvtedy to ide s mojim synom doku vodou, zacal nieco uzivat, byva podrazdeny, niekedy zase o tretej v noci zacne upratovat. Mam strach o dceru kedze musim za pracou jazdit do rakuska aby sme dokazali prezit. Ona doma ostava sama s nim cez tyzden. Pred dvomi tyzdnami sme s dcerou neboli doma a on si dovolil narkomanov doviest az do bytu. Nebola by som sa to dozvedela ale nasla som doma injekcnu striekacku, sklenenu nadobku s fialovym praskom a ked som sa sla prihlasit na facebook na mojom pc bol tam prihlaseny jeden z tych narkomanov. Zabudol sa odhlasit a ja ho neodhlasujem lebo len tak mam kontakt na tu bandu a viem zhruba o ich pohybe ak by bolo treba ist s tym na policiu. Co ale uz by bolo pre mna krajne riesenie. Preto Vas prosim o pomoc a radu, ako by som mala postupovat aby som syna vytrhla z pazurov tej bandy a drog. Som ochotna sa aj prestahovat ale neviem ci by to vyriesilo nas problem. Vyhrazky ani pekne slovo nanho neplatia. Este pred rokom a pol to bol chalan uplne iny, dal by cloveku aj to posledne. Ale hnusna drogova mafia mi zobrala syna a nici zivot celej rodine. Prosim poradte mi. Dakujem

Odpověděl: Amrit Sen
Heleno, zdravím Vás.
Vážím si vaší důvěry, chápu komplikovanou, náročnou situaci, starost o syna a rodinu. Jsou na místě. Bohužel, se až příliš často setkáváme s příběhy, kdy nešťastní rodiče, byť s nejlepšími úmysly a strachu o dítě, z neznalosti problematiky, nadělá víc škody, než užitku.
Je dobře, že píšete a máte zájem o názor odborníků. Rodiče totiž nezřídka nešťastně volenou podporou potomka, jen umožňují jeho setrvávání v užívání drog a nechtěně podporují jeho propad do ještě hlubší závislosti. Bezhraničním přístupem znemožňují, aby jejich dítě neslo odpovědnost, pocítilo skutečnou tíhu dopadů jeho jednání a rozhodnutí. Tím ho připravují o možná poslední zbytky motivace k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a k léčbě závislosti. Chybně volenou, "jednosměrnou" komunikací, zablokují kanály, ve kterých ještě byly zbytky vzájemné vstřícnosti, pochopení, citu, ale také lidská pravidla vzájemného soužití a respektu.
Neznám podrobněji Vaši situaci, je možné, podle toho, co píšete, že se tak děje i u Vás. Proto na Vás apeluji, každá změna, začíná u sebe samotného. Pomoc v této situaci potřebujete v tento čas, především Vy. Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko pomůže někomu dalšímu, tím spíš, pokud jde o drogy v rodině.
Že Vaše děti odmítají žít ve společné domácti se synem, užívajícím drogy, je bitím na poplach. Měla byste je vyslyšet. Zmíněnou podporou, syna nezískáte a o dobré vztahy s dalšími dětmi a jejich blízkost, přijdete.
Možná se nabízí paralely s biblickými příběhy, o ztraceném synu, kterého rodič po návratu ze "světa", vítá s otevřenou náručí, nebo o ztracené ovci, které dá pastýř přednost před stádem, které na čas opouští aby se vydal na jeho záchranu.
Váš příběh je však jiný. Abyste dokázala podnikat skutečně užitečné kroky, potřebujete osobní konzultaci s odporníky a jejich podporu. Užitečným krokem může být i to, že se veškeré podpory vzdáte a podmíníte ji synovou léčbou. Také, že tento plán bezvýhradně dodržíte. Vím, je to těžké a bolestné.
Obviňovat "drogovou mafii", sice můžete, k ničemu Vám to ale nebude, stejně jako výčitky, nebo komunikace v přepjatých emocích.
Proto Vám doporučuji, abyste co nejdříve, kontaktovala odbornou podporu a pomoc, zavolala do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo podobné bezplatné služby a domluvila si termín schůzky.
Při osobním rozhovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Jak komunikovat se synem, chránit rodinu i sebe, co je skutečná pomoc, a co naopak už ne, upozorní Vás na chyby, kterých byste se měla vyvarovat.
Co je důležité, seznámí Vás s možnostmi, jak se můžete, Vy i rodina, pokusit podpořit synovu motivaci k léčbě a pozitivním změnám.
Dokud on sám neprojeví zájem, podpořený konkrétními kroky, s touhou po změně životního stylu, nepohne s ním ani buldozer.
Proces úzdravy a někdy i cesta k jeho startu, bývá vždy během na delší trať. Naději, věřte, má každý.
Poté, co situaci zkonzultujete, můžete synovi sdělit Vaše stanoviska, nastavit mantinely vzájemné komunikaci a předat mu kontakty na odborníky. Také na velmi úspěšně fungující svépomocnná společenství Anonymních narkomanů, kde se díky sdílení vlastních zkušeností, vzájemné podpoře, 12 krokovému programu, podpořenému spirituálním pilířem a přátelství, daří závislým lidem uzdravovat.
Kontakty na zařízení a služby na Slovensku, odbornou podporu a pomoc, také na svépomocná společenství uzdravujících se závislých, najdete zde:
Léčba závislostí Slovensko, Drogový informačný portál, Anonymní narkomani SK
http://www.azet.sk/katalog/centra-liecby-drogovych-zavislosti/
http://www.infodrogy.sk/
http://www.anonymninarkomani.sk/
http://navideomeeting.com/
Kvalitní zařízení a službu máte na dosah:
Centrum pre liečbu drogových závislostí
Cesta k nemocnici 55
974 01 Banská Bystrica
Telefón ambulancia: 0901 911 912 (v čase 7:00 - 15:00)
E-mail: info@cpldz-bb.sk
Web: http://www.cpldz-bb.sk/
http://www.cpldz-bb.sk/sk/kontakty.html
MUDr. Martin Somora - primár:
Telefón: 0902 533 061
E-mail: somora@cpldz-bb.sk
Veronika Končoková - vrchná sestra:
Telefón: 0903 901 830
E-mail: koncokova@cpldz-bb.sk
Anonymní narkomani
Horná 54
Banska Bystrica
Pondelok o 17.00hod
Telefonný kontakt: 0903 423 663
Web: http://www.anonymninarkomani.sk/
http://www.anonymninarkomani.sk/informacie-o-na/
http://www.anonymninarkomani.sk/fakty-o-na/
http://www.anonymninarkomani.sk/program-anonymnych-narkomanov/
http://www.anonymninarkomani.sk/program-anonymnych-narkomanov/12-krokov/
http://www.anonymninarkomani.sk/program-anonymnych-narkomanov/12-tradicii/
http://www.anonymninarkomani.sk/program-anonymnych-narkomanov/ako-na-to/
http://www.anonymninarkomani.sk/vitajte-na-stretnuti-anonymnych-narkomanov/
Je mi jasné, jak náročné je být v takové situaci sama, bez manžela, partnera, o kterého se můžete opřít.
I proto Vám doporučuji, nezůstávejte v ní sama, myslete na sebe, nezapomínejte žít vlastní život.
Kromě odborníků, s  Vašimi starostimi, obavami a pocity svěřte někomu dalšímu, z rodiny, okruhu přátel, kterému důvěřujete.
"Naordinujte si", aktivity, které Vám přináší radost, vyražte mezi přátele, do společnosti, nebo naopak do klidu, kde se cítíte dobře. Zasloužíte si to a máte na to nárok. Vyrážejte se i "jen tak" pobavit. Potřebujete to pro zklidnění, nabrání sil, konsolidaci, pohody a v neposlední k zachování zdravého rozumu.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám i rodině hodně štěstí, synovi držím palce,
šťastnější rok!
Kdykoli napište, jsme tu pro Vás,
Amrit Sen.