Drogy v pití
Petr
dobrý den,
mám podezření, že mi v baru někdo hodil nějakou látku do pití a potřeboval bych poradit zda to podle příznaků je možné. Mezi sedmou a jedenáctou večerní jsem vypil asi litr vína a měl vydatnou večeři. Poté jsme s přáteli zašli do nočního baru a já si od té doby více méně nic nepamatuji. Přesně vím kam a jak jsem si odložil kabát i sklenku, ale pak mám okno. Na alkohol jsem zvyklí, je mi přes třicet a mám asi 75 kilo, neberu žádné léky a domnívám se že jsem ve výborné fyzické kondici. Přítelkyně mi řekla, že se ke mě přitočila nějaká dívka, kterou si nepamatuji a když přítelkyně přišla blíže a přihlásila se ke mě, tak dívka rychle zmizela. Já si to vůbec nevybavuji. Pak jsem se prý choval hodně nepřístojně a agresivně. Byl jsem hezky oblečený a mohlo se zdát, že jsem při penězích, tak mě možná chtěl jen někdo okrást. Prý ta dívka vypadal divně. Já si ji bohužel nevybavuji. Mám jen pocit vzdálené až cizí vzpomínky, že mě pálila pokožka a měl jsem pocit velké horkosti, ale to se mi mohlo zdát. Slýchal jsem, že v barech si má člověk hlídat pití, ale myslel jsem, že se to týká jen žen. Cítím se dost trapně a asi bych se měl stydět, ale nevím za co přesně... nemám ani ten poct trapnosti, když člověk pod vlivem vyvede něco nevhodného a druhý den s čistou hlavou si na to vzpomene. Vzal jsem v úvahu, že mi alkohol prostě nesedl, ale druhý den mě nijak nebolela hlava, nebylo mi nevolno a další příznaky toho, když člověku nesedne alkohol nebo to hodně přežene. Byl jsem jen unavený. Za normálních okolností, když vypiji i více alkoholu, nechovám se nijak divoce nebo agresivně. Krátce řečeno je možné, že jsem byl něčím zdrogovaný? Popřípadě má smysl řešit nějaký toxikologický rozbor? Snad jsem neudělal žádný průšvih. Nejvíce mě na tom celém děsí, že si Nic nepamatuji asi po 8 hodinách spánku jsem se necítil, jako po večírku, což se mi zdá moc divné. Kdysi dávno jsem pil alkohol na jedenu tabletu Nurofenu (vůbec jsem tehdy netušil, že je v přísné kontraindikaci a obsahuje efedrin). Tohle se mi zdá dost podobné. Mohl/a by jste mi k tomu co se mi stalo dát nějaký odbornější komentář? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Petře, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše obavy a nejistoty. Ano, mohlo se stát, že Vám někdo bez Vašeho vědomí, nějakou psychoaktivní látku, drogu, nebo farmakum, do pití, nebo jídla přidal. Nelze ani vyloučit možnost, že Vám zkonzumovaný alkohol, díky vašemu nastavení, momentální kondici, nebo z dalších důvodů, prostě "nesedl, litr vína jistě není málo. Přesto, že můžete mít jiné zkušenosti, mnoha lidem k podobné zkušenosti bohatě stačí.
Doba rohypnolových "uspávaček", je naštěstí za námi a dostupná benzodiazepinová hypnotika, dnes už snad vyjma veterinárního lékařství, téměř nepoužívané barbituráty a další tlumivá "uspávadla", nemají z většiny takovou "razanci", jako zmíněný Rohypnol, i když při větší dávce mohou mít obdobný účinek.
"Uspávačky", však zpravidla svoji trestnou činnost, provádí v odlišném příběhovém kontextu, o samotě a beze svědků, rozumíme si? Navíc, píšete, že si dívku nepamatujete, jestli Vám někdo drogu podstrčil, i vzhledem k nástupu účinku, bylo to nejspíš o něco dříve.
Daleko častěji se stává, že psychoaktivní látku, podstrčí někdo z bližšího okolí, známých, "přátel". Nemohlo to tak být?
Mohlo jít i o zcela odlišný typ drogy, počínaje opiáty, přes halucinogeny, po psychostimulanty (ať už to zní jakkoli nelogicky, při interakci s alkoholem se může dít ledacos), nebo extrakt s vysokým obsahem THC. Ve všech případech je ve hře možnost, že byste o sobě "nevěděl".
Koupit si v lékárně multitest na detekci z moči, s co nejširší možností detekce, nebo několik testů na zmiňované typy drog, nebude od věci, záleží na tom, jak dlouhý čas od inkriminované "příhody", uplynul.
Testy jsou cenově dostupné, cca od 35 korun za jednotlivý, jednorázový test, po zhruba 250 korun za multitest. Existují samozřejmě i testy dražší.
Přítomnost drog se většinou, v závislosti na druhu testu, ale zejména na frekvenci užívání, množství a kvalitě drogy, také na metabolismu každého testovaného, detekuje zhruba v těchto časových úsecích:
Marihuana a další konopné drogy  (THC)
- detekce z moči 1 - 30 dní, výjimečně déle, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do 14 dní
- detekce z krve do 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do 10 dní
Pervitin
- detekce z moči 3 - 21 dní, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne
- detekce z krve 1 - 3 dny
Extáze
- detekce z moči max 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne
- detekce z krve 1 - 3 dny
Kokain
- detekce z moči do 12 - 24 h, detekce z krve do 24 h, v závislosti na intenzitě předchozího užívání
Heroin a další opiáty
- detekce z moči 2 - 3 dny, detekce z krve 1 - 2 dny, v závislosti na intenzitě předchozího užívání. Některé opioidy, např. Metadon, mohou být detekovány až 6 dní od užití.
Benzodiazepiny
- detekce záleží na vylučovacím poločasu - u krátce působících lze látku detekovat po několika dnech, u dlouhodobě působícího Diazepamu až 3 týdny, vzácně déle.
S testy na LSD, psylocybin, psylocin a další halucinogeny, je to slabší, na našem trhu je jen tak nenajdete. Dají se sice objednat přes internet, ale nějakou dobu trvá, než se Vám dostanou do ruky. V úvahu připadá i možnost, otestovat moč v toxikologické laboratoři, například v pražském Ústavu soudního lékařství. Takový test, spektrální analýza na chromatografu, však může přijít řádově až na několik tisíc korun.
Doba, po kterou lze výše uvedené drogy zjistit ze slin a potu je obdobná jako u testů ze vzorku krve.
Jestli Vám někdo drogu do pití, nebo jídla přidal, budiž Vám útěchou, že jste vyvázl ještě poměrně dobře. Možné protiprávní jednání, s trestní sazbou až na několik let nepodmíněně, Vás mohlo bezprostředně ohrozit na životě, případně způsobit zdravotní potíže, včetně vleklých a způsobit Vám i dalším lidem, řadu závažných problémů.
Co dodat, otázek zůstává nemálo, klidu jsem Vám, nejspíš nepřidal.
Přeji Vám, aby tato zkušenost, ať už jakýmkoli způsobem, ve výsledku hrála pro Vás.
Buďte na sebe opatrný. Přeji požehnaný Advent,
Amrit Sen.