Jak se chovat k partnerce závislé na subutexu?
Partner
Dobrý den, prosím Vás měl bych dotaz, má partnerka užívá 10 let subutex(subuxon). Mám dojem, že ji to užívání mění nálady, i když mi tvrdí, že je to její povaha, že za to subáč nemůže. Část dne je v pohodě, v euforii, pak se to změní a má špatnou náladu i z věcí, které mně přijdou malicherné a dává mi to najevo. Umí být milá, ale i vzteklá a pak dochází k roztržkám, protože si to nenechám líbit a je mi to pak líto. Mé dotazy jsou dva 1) Jak se mám k partnerce závislé na subutexu chovat? Mám se ji vyhýbat když zrovna nemá náladu? nebo ji mám utěšovat? hladit? tápu v tom. Když je v pohodě, tak mi říká, že ji mám brát jako nemocného člověka, který abstinuje z heroinu, ale jak se má takový člověk brát? 2) dotaz druhý, dělá subutex změny nálady a je to tedy taky droga, když je na něm partnerka závislá už takhle dlouho? Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
Subutex nebo Suboxone jsou oboje opioidy, tedy látky, které způsobují závislost a tedy zjednodušeně řečeno drogy. Pokud je partnerka užívá  na předpis a tak jak má, tedy dávkování podle domluvy s lékařem a užívání pod jazyk, ne jehlou, pak je rizikovost takového užívání mnohem menší, než když někdo bere heroin. I se Subutexem ale mohou být velké problémy. Neměl by způsobovat výkyvy nálad, to pro něj není typické. Může to být opravdu její povahový rys, může jít o příznak nějaké psychické poruchy, která by potřebovala také léčit, může jít o následek užívání dalších drog spolu se Subutexem. V každém případě není člověk deset let závislý na Subutexu zcela zdravý, to ale neznamená, že by nemohl být. Zkusila někdy partnerka opiáty úplně vysadit? Byla někdy na léčbě? To, že ona se smířila s barním a změnami nálad, neznamená, že to musíte trpět i Vy. Není důvod, abyste ji nějak příliš utěšoval, když je na Vás protivná. V tomto směru bych asi jednala jako s každým jiným člověkem. Pokud se chová nepříjemně, dostane na to adekvátní odpověď. Pokud s tím není spokojená, může zkusit se svým psychiatrem (ke kterému by měla chodit kvůli Subutexu) probrat, jestli by se s výkyvy nálad dalo něco dělat. A jestli je to jen její povaha, pak by se jí měla naučit ovládat alespoň tak, aby to bylo pro ostatní snesitelné.