kofein vs extaze
crossandnb
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, ráda poslouchám dnb a chodím na akce. Bohužel jsem v kolektivu lidí, kteří berou MDMA aka koule či emko. Hrozně mě zajímá ten stav, ale mám strach, že bych to začala brát pravidelně, a kvůli řídké krvi a mojí špatné psychice se bojim o své zdraví. Kamarádka šňupe kofein, proto se chci zeptat, má kofein podobné účinky jako kulatá? Jsou po kofeinu rozšířené zorničky? Budu si celou akci víc užívat? Předem moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den a díky za zajímavý dotaz.
Vaše obavy z rizik užívání extáze jsou oprávněné. Je spíše pravidlem, že například frekvence užívání takto návykových látek se postupně zvyšuje, stejně tak i užitá dávka. Někdo to nechce slyšet, což na rizicích při užívání drog nic nezmění. Vaše obava zní spíše jako zralost. Máte li zdravotní omezení, rizikovost užití drogy exponenciálně roste. Přeci nezačnete užívat drogy proto, že je užívají lidé kolem vás...
K další části dotazu - kofein ve srovnání s MDMA působí na lidský organismus úplně odlišně. Jediné, co mají podobného je, že jsou to stimulační látky. Obě látky proto působí na kardiovaskulární systém. Rizikem MDMA (alias koule, extáze, emko, XTC, a jiné) jsou dále její různé možné příměsy. Na trhu v podstatě není nikdy tato droga v čisté podobě, ale vždy je v kombinaci s dalšími psychoaktivními látkami, častěji s více druhy. Někdy bývá v mixu tablkety i kofein.
Rozšíření zornic (mydriáza), může být způsobena řadou příčin. Krom onemocnění například Změnou osvětlení, stresovými vlivy, pohledem do dálky.  V těchto případech dochází k rozšíření zornic při snížení osvitu. Naopak na světle se zornice zužují. Podobně k jistému rozšíření zornic dochází ve stresu a při pohledu na dlouhou vzdálenost. Jedná se o naprosto přirozený jev, který ani nevnímáme.
Dále k mydriáze dochází i působením léků a drog. Celá řada sloučenin způsobuje rozšíření zornic. Zcela cíleně tohoto efektu užíváme u tzv. mydriatik, což jsou léky podávané ve formě kapek, které v daném oku vyvolají rozšíření zornice. Využití to má v očním lékařství, kdy je takto „rozkapané" oko snáze vyšetřitelné. Jako vedlejší nebo nežádoucí efekt vzniká rozšíření zornic při konzumaci některých drog (THC, LSD, lysohlávky, kokain, pervitin, amfetaminy) a celé řady léků (četná antidepresiva). Rozšíření zornic způsobují i některé jedy jako například alkaloidy v rulíku zlomocném, durmanu obecném a v tisu červeném.
Nemyslím si, že si budete akci víc užívat, když budete užívat kofein.
S pozdravem J.Chudomel