Kouření cigaret
Lena
Dobrý den.
Můj 16letý syn už od 15 let kouří cigarety a i přes všechny snahy se nám nepodařilo, aby se do tohoto problému nedostal. Ale stalo se. A není možné jej přesvědčit, aby přestal. Nezbývá nic jiného než se s tím smířit a kouření se snažit jen minimalizovat. Sama jsem nekuřačka, otec syna kuřák, ostatní členové rodiny odnaučení kuřáci. V současné době řeším u syna výchovné problémy a zasahuje i otec mého syna. Otec zasahuje tak že, trestá, zakazuje, odpírá synovi kapesné a mne nutí přestat dávat synovi kapesné úplně, jelikož ho tím vlastně podporuji v kouření cigaret. Jelikož i vyhrožuje, že syna podporuji v páchání trestného činu, ba dokonce, že to samotné podporování kouření je trestný čin či přestupek. S tímto však já nesouhlasím a nijak v tom syna nepodporuji, jen od syna požaduji, aby nekouřil doma, na balkóně, aby udržoval častější hygienu a větral své oblečení a častěji se převlékal. Už jen občas se snažím mu domlouvat, což je k ničemu. Co víc v tomto stádiu po synovi chtít, když v kouření problém nevidí a je už na nikotinu závislý.
Můj dotaz je, zda je takovýto přístup rodiče opravdu považován na trestný čin či přestupek.
Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
takový přístup není ani přestupkem ani trestným činem. Děláte, co je ve Vašich silách. Tedy syna v kouření nepodporujete, cigarety mu nedáváte nekupujete, dokonce mu nejdete ani špatným příkladem. Požadujete po synovi i některé základní hranice, např. že nebude kouřit doma. Více se dá asi opravdu dělat. Mohla byste mu jedině vše kupovat a nedávat mu žádné peníze, to si ale u takhle starého dítěte dokážu jen těžko představit a bylo by to spíše kontraproduktivní.
Na druhou stranu můžete mít se synovým otcem i odlišný názor a přístup, pokud není některý vyloženě zcestný. Jen by jste jeden druhého neměli nutit, aby přijal za své něco, co mu nesedí.