Občasné užívání pervitinu
L.N
Dobrý den,mám přítele který je DJ má to jako koníček chodí hrát na akce kde se to drogama jen hemží.Dřiv si dával pervitin a takzvané Emko(prášek co se dává do pití ) jednou za čas cca jednou za půl roku .Pak se frekvence zvyšovala až to dopadlo že poslední rok pervitin a emko užívá cca2-3 za měsíc někdy častěji.Můj názor a zkušenost je ,že si akci bez toho nedokáže představit.Ale v týdnu dokáže normálně chodit do práce a být bez drog.V létě byl na vikendy na brigádě za barem a pokaždé si musel na energii dát Emko .Řikam mu že už je zavislej a ze to ovlivnilo jeho chování tvrdí mi ze je to bobost ze je to fajn odreagování ,zabava a ze to má pod kontrolou.Jednou jsem jeho žena života a po druhé je všechno na prd,vždy ho toto napadá když je po akci tyhle názory trvaji zhruba tak necelý rok.Náš vstah byl úplně bez problému cestovali jsme dělali věci společně na vše měli stejný názor neznali jsme vůbec co to je hádka do té doby než fet byl víkendovej koníček.
Můj dotaz je zda je zavislej .Jestli je možné že mu to změnilo tak myšlení a chování.A jestli je možnost že se z toho dokáže vyhrabat a nebo by měl navštívit odborníka.Ja mu pomoct nedokážu protože mě má za tu co z nej děla feťaka.Mockrát dekuji za odpověď

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
aby byl člověk závislý, musí splňovat několik diagnostických kritérií. Jejich popis najdete na http://txt.www.drogy-info.cz/index.php/publikace/glosar_pojmu/d/diagnosticka_kriteria_zavislosti
a celkem jednoduše si tak můžete udělat obrázek. Na u stranu, i když by nebyl partner vyloženě závislý, nějaké problémy mu to už přináší, a to minimálně partnerské. Je tedy vidět,,že už nejde jen o neškodný experiment. Změny nálad, které jsou hlavně po akcích, jsou součástí dojezdu, pocit špatné nálady je celkem typický. Samozřejmě, čím častěji člověk povzbuzovací látky užívá, tím častější jsou i propady nálad. Někde se to vykompenzovat musí. V momentě, kdy by se rozhodl s drogami skončit, trvalo by ještě nějakou dobu, než by se nálady srovnaly, ale pravděpodobně by se to podařilo. Teoreticky by nemělo být tak těžké, aby přítel abstinoval, má totiž drogy navázané na jednu činnost, jedno prostředí. Pokud by se jí - alespoň na čas - vzdal, pak by to mělo jít. Problém ale je, jestli se mu bude chtít, spíš to vypadá, že ne. Pak mu asi nepomůže ani odborník, protože první co mu řekne je, aby se načas vyvaroval hraní na parties.
Zřejmě se tedy ocitnete v patové situaci, kdy bude spíš na Vás, jestli budete chtít takhle s přítelem žít, nebo na jakém kompromisu se spolu případně dohodnete. Kdyby Vám v tom mohla pomoct přítomnost někoho nestranného, kdo se v problematice orientuje, můžete se obrátit na jakékoliv centrum, které pracuje s uživateli a experimentátory, nebo jejich blízkými. V Praze jsou Vám k dispozici např. služby naší Poradny pro rodiče a blízké Sananim na Praze 1, tel. 739 268 527 .