Co delat
Gabb
Dobry den, prosila bych o radu. Ja i přitel fetujem. Ja teprve par mesicu a on 10 let. Ja uz nechci a nemam potrebu (fet mi vzal za kratkou dobu vsechno) ale on me do toho stahuje. Kdyz jsem mu dala na vyber bud ja nebo pernik tak mi lhal a fetoval za zady. Jelikoz jeho stavy vidim tak chci taky. Co mam delat? Opustit ho? Nrbo mu to trpet?a kdyz nema pernik vyhuli tuny travy denne.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Gabb,
jestli tomu dobře rozumím, tak přemýšlíte o tom, jestli zůstat s přítelem a brát drogy, nebo přítele opustit. Ačkoli jste dala příteli ultimátum, ať si vybere vy-nebo drogy, tak když jste zjistila, že drogy bere za vašimi zády, ultimátum jste nedodržela a zůstáváte s ním dál. Navíc, když ho vidíte, máte na drogy chutě, ačkoli už brát nechcete.
Ptáte se, co máte dělat. Ale přitom jste to vy, kdo se bude muset rozhoudnout. Kdo ponese odpovědnost a tíži takového rozhodnutí. Zatím pro vás převažují důvody, abyste s přítelem, který drogy užívá, zůstávala, ačkoli mluvíte o tom, že drogy brát nechcete. Zdá se mi, že zatím nemáte úplně jasno a rozhodnutí je pro vás těžké. Ono totiž každé rozhodnutí má svá pro i proti. Když přítele opustíte, možná budete litovat toho adrenalinového života, bude vám chybět droga, nebo to dobré, co jste spolu s přítelem prožili, možná se vám bude stýskat, budete sama, nebudete vědět, jak na tom je on. Když spolu zůstanete, nemáte záruku, že se něco změní. Je možné, že se budete v závislosti "plácat" oba (ať už v závislosti na droze, nebo v závislostním vztahu) - v praxi to tak alespoň často bývá.
Co by se muselo stát, abyste se dokázala rozhodnout? Co byste potřebovala vy sama? Máte někoho, s kým můžete o své situaci hovořit, aniž by vás někdo soudil a měl v zásobě jasná a jednoduchá řešení? Někdy je dobré se obrátit na někoho nestranného, třeba někoho, kdo pracuje v kontaktním centru. Víte kde takové zařízení najít? V každém větším městě dneska funguje buď kontaktní centrum nebo terénní program. Pracovníci vyměňují stříkačky, ale také si najdou čas s vámi mluvit o vaší situaci - zdarma a anonymně. Stála byste o takovou pomoc?
Budu ráda, když napíšete víc, případně zmiňte, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych kontakty.
S přáním pěkného dne,
Gabriela Minařík.