co dělat
matěj
může mi někdo poradit co dělat ve chvíli,kdy touha po dávce se nedá ovládnout?mám někam jít,třeba na kolo a unavit se do bezvědomí,nebo radši si vzít něco na spaní?mám jít a s někým mluvit nebo co?
jsem v hrozné situaci,bývalé přátele jsem vlastní blbostí ztratil,ty nové nechci vyhledávat.mám jen rodinu,která za mnou ještě stojí a chtěli by mi pomoci.ale nic o tom neví a nechápou mě.stydím se do poradny,už jsem tam jednou chodil a odešel i přes jejich rady, s tím,že už je nepotřebuji.jsem v zoufalé situaci.poradíte mi?jsem z Budějovic.Děkuji a zdravím.nejsem na ulici,mám byt od rodičů a dělám.díky

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Matěji.
Jak to s Vámi bude dále vypadat, záleží především na Vás a na tom, jak se k celé záležitosti postavíte. Ke konzumaci drog patří i etapy, kdy samotná droga již nepřináší takový zážitek, který je očekávaný. Čím déle konzumace, potažmo závislost trvá, tím se stává komplikovanější. Násobí se možnost poškození organismu, psychiky, stoupá tolerance, sílí samotný návyk. Je to začarovaný kruh.
Rozhodně rozumnější je se pokusit drogy ze svého života vypustit, dle toho co píšete, to vypadá, že byste rád. Není to sice úplně jednoduché, ale rozhodně to není nemožné. Život se závislostí nijak zvlášť snadný také není a utrpení, které závislá osoba prožívá je mnohem komplikovanější než samotné vysazení.
I přesto, že uvádíte, že nemáte zájem navštívit nějaké centrum, rozhodně bych doporučila, abyste si o všem, co se Vám honí hlavou, došel osobně popovídat a informoval se tak o možnostech, kterých byste případně mohl využít. To že jste někam docházel a měl pocit, že již nepotřebujete, nemusí být stopka pro další využití služeb. Rozhodně nejste jediný ani poslední, kdo to vnímal takto a na poprvé se třeba úplně vše nezdařilo. Máme klienty, které začali abstinovat až na druhý nebo další pokus. Nemáte se za co stydět, bojujete se závislostí, což je samo o sobě dost náročné, nikdo Vás nebude soudit za to, že se to hned nepovedlo. Naopak, to můžete vnímat jakou cenou zkušenost a další pokus léčby může být o to pro Vás cennější, protože jste si již vyzkoušel, že to bez pomoci jde opravdu těžko.
Jak jistě asi víte, na drogy se váže i psychická závislost. Dokáže nečekaně potrápit i po velmi dlouhé době po vysazení. Chutě se vrací v různých intenzitách a frekvencích. Pokud přijdou po dlouhé odmlce, může to dost překvapit a zaskočit. Každému na tyto momenty funguje něco jiného, někdo si jde například zaběhat a má pocit, že tomu uteče. Někomu zase pomáhá výtvarný projev a ze svých pocitů se vykreslí, někomu pomáhá manuální práce, další to vyřeší pohovorem s blízkou osobou nebo terapeutem. Způsobů jak pracovat s chutí je mnoho a každý si musí najít sám ty své. Rozhodně je dobré mít v těchto inkriminovaných momentech na paměti, že to je pouze chvilková chuť, subjektivní pocit, touha, která rychle přišla a stejně tak rychle zase odejde (když si ji nebude ten, koho zrovna zachvátí ,,moc hýčkat"). Tím myšleno například zbytečně se nedívat na filmy s drogovou problematikou nebo poslouchat hudbu, která je spojena s konzumacemi, apod... Doporučila bych spíše zaměstnat se jakoukoliv jinou činností, která s drogami vůbec nesouvisí. V těchto chvílích, kdy je dotyčná osoba oslabena chutí, sledování filmů, poslech určité hudby, fotografie, kontakt s uživateli drog apod. pouze oživí vzpomínky na minulost a chuť se může prohloubit - sílit a v tom nejhorším případě i dotyčného zcela ovládnout.  Také je dobré přehodnotit výběr kamarádů a blízkých osob, se kterými se budete stýkat. Máme již od našich klientů vyzkoušené, že mezi lidmi co drogy i nadále konzumují, se dá abstinovat opravdu jen velice těžko a je velmi snadné mezi nimi pak selhat. I po dlouholeté abstinenci, může dojít k selhání. Vždy k tomu, ale předchází různé varovné signály (sny, vzpomínky, chutě v různých ,,převlecích", zkontaktování osob z drogové éry apod.). S tím vším se dá pracovat. Toto všechno lze využít k tomu, aby ten, kdo problém s drogou má (nebo měl), ještě více pochopil svůj vlastní spouštěcí mechanismus svojí závislosti. Tím pádem být lépe a více vyzbrojen dalším případným atakům chutí, měl svůj život pod kontrolou, celkově se cítil lépe a byl schopen standartně fungovat v běžném životě (vztahy, rodina, práce, škola atd.).
Pokud byste něčemu nerozuměl, nebo měl další, doplňují dotazy - nebojte se napsat znovu. Každopádně Vám držím palce, ať se Vám daří a návštěvu v nějakém zařízení doporučuji. Netuším, kam přesně jste docházel, případně sem dávám kontakt na kolegy z organizace PREVENT:  http://ap.prevent99.cz/.
S pozdravem, MK