Otazka
Marie
Dobry den,je alkoholismus ze pijeme kazdy vikend a pres tyden kdyz se chceme odreagovat....pomaha mi to byt sama sebou...bez alkoholu se stydim mluvit....stresuju kazdy den..dekuju za odpoved...Marie

Odpověděl: Markéta Kordová
Marie, dobrý den.
Těžko objektivně posoudit závažnost Vašeho pití a zhodnotit míru pokročilosti závislosti přes internet, bez osobního kontaktu a dalších nezbytných informací.
Níže kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
• silná touha a nutkání užívat látku
• potíže v kontrole užívání látky
• užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
• průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
• zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
• pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti (pokud v ní ještě nejste) a plno dalších potíží, které k závislostem všeobecně patří, Vám za to stojí...
Problém s komunikací, různé bloky a stres se dají řešit i jinak, například psychoterapií. Rozhodně by to pro Vás bylo bezpečnější po všech stránkách. Neuvažovala jste o tom?
Budu ráda, když dáte vědět, jak jste si na kritéria odpověděla.
Mějte se hezky, MK