Lehké drogy
Terry
Dobrý den, mohla bych se zeptat jaké drogy se dají považovat za lehké? Už jsem prostudovala mnoho materiálu a všude se to liší. Koukala jsem tady na vaší tabulku, ale chtěla jsem se zeptat jestli tam nepatří ještě něco dalšího. Jedná se o informaci k bakalářské práci. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den Terezo,
těší nás Váš odborný zájem o tuto problematiku. Pokusíme se Vám odpovědět. Píšete, že jste již prostudovala mnoho materiálů a že jste našla rozdílné informace. Je pravda, že rozdělení návykových látek na "tvrdé" ("těžké") a "měkké" ("lehké") je na různých místech různé, někde se toto dělení uvádí a jinde nikoliv. Závisí to na několika faktorech: zda jde o publikaci spíše odbornou či spíše populárně-naučnou, zda jde o literaturu spíše starší či spíše novější či kdo je autorem publikace a další a další.
Rozumíme tedy tomu, že čím více budete pátrat, tím zmatenější můžete být. Pravdou jistě je - jak píše doktor Minařík na stránkách naší poradny - že dělení drog na "tvrdé" a "měkké" je (široké veřejnosti) nejznámnější a tedy i (širokou veřejností) nejužívanější, a že výpovědní hodnota tohoto dělení je omezená. Dělení návykových látek na "měkké" a "tvrdé" může být zavádějící i z toho důvodu, že na každého jedince působí tyto látky trošku jinak - to znamená, že považovat např. marihuanu za měkkou drogu vede k tomu, že mohou být přehlížena (psychická) rizika, která může pro predisponované jedince představovat.
Nepřemýšlela jste, že byste se zaměřila spíše na dělení návykových látek dle jejich účinku? S tím souvisí i lidské potřeby, které člověk návykovými látkami sytí... Opiody tlumí bolest, stimulancia přinášejí slast a euforii, halucinogeny sytí potřebu transcendence (více o tom píše K. Kalina v Základech klinické adiktologie, 2008, s. 18). Zajímavé by jistě bylo i zmapovat používání tohoto dělení návykových látek na "měkké" a "tvrdé" - jak se to vyvíjelo v čase, jak se liší látky do těchto skupin zahrnované u různých autorů, jaká jsou úskalí (ale jistě i výhody) tohoto dělení atd. atd. Stejně tak dělení návykových látek na legální a nelegální jistě přináší mnoho otázek a prostoru k přemýšlení.
Nechceme suplovat funkci vedoucího Vaší práce - vše s ním jistě proberte a dobře promyslete, kterým směrem se bude práce ubírat.
Přejeme Vám úspěšné studium!
Jiří Tupý