Alkohol
Shodan
Dobrý den. Je mi 32 let, jsem otec a alkohol mi ničí život. Jsem v kontaktu s alkoholem v podstatě celý život (práce za barem) a nikdy jsem to nepovažoval za problém, to až v poslední době, kdy zjišťuji, že mi rozvrací život. Piju hlavně proto, že mám bez alkoholu velmi špatný, spíše žádný spánek. Když zkusím jít spát střízlivý, nedaří se mi usnout a pokud ano, mám noční můry, často se dostaví syndrom ochrnutí ve spánku, probouzím se po pár hodinách a již neusnu. Den pak nestojí za nc a tím spíš se zase napiju. Dokážu týden nevypít nic, ale pak to musím \"dohnat\".. Začal jsem mít obrovská okna, při kterých jsem agresivní, což povahově vůbec nejsem.. Rozpadly se mi už dva vztahy, vždy jen a jen kvůli alkoholu. Nechci, aby trpěl můj 4letý syn, který už taky vnímá, že piju. Jsem na dně a o to víc se potřebuji opít.. V minulosti jsem se dokázal vypořádat s pervitinem, ale alkohol se mi porazit nedaří. Piju v práci, po práci jdu na drink, probudím se s kocovinou, kterou následně opět přepíjím.. Mívám deprese, uvědomuji si, že mám problém, ale nedokážu bez alkoholu fungovat. Dodává mi sebevědomí, ale nedokážu si udržet míru. Život se mi rozpadá, přicházím o přátelé, bojím se, že přijdu i o syna. Poraďte mi prosím, co bych měl udělat.. Nechci takhle žít dál.

Odpověděl: Amrit Sen
Shodane, zdravím Vás,
díky za důvěru a upřímnou výpověď. Situace, jak ji popisujete, napovídá o dlouhodobé, velice vážné závislosti na alkoholu, nejen psychické, ale možná i fyzické.
Dobře, že píšete, biji na poplach. Jestli nezačnete situaci řešit a nepůjdete se léčit, přijdete o všechno, o syna, o práci i o život. Nedivil bych se ani číhajícímu delliriu tremens.
Málokdo ví, že při abstinenčních příznacích od alkoholu, může jít o život, na alkoholový abstinenční syndrom, podobně jako při odnětí některých léků, například benzodiazepinů, umírá u nás i ve světě daleko více lidí, než při odnětí těch nejtvrdších opiátu, jako je heroin a podobně.
Mate však možnost se uzdravit, "dát se do kupy" a žít spokojený život, napravit, co napravit lze a začít jinak a lépe. Setkáváme se mnoha lidmi, kterým se to podařilo a daří, stále jich přibývá.
Na začátku jejich obratu k lepšímu, byl zpravidla kontakt s odbornou podporou a pomocí, nebo se společenstvím vzájemně se uzdravujících a podporujících se závislých, případně obojím.
Není na co čekat. Kontaktujte pracovníky nejbližší bezplatné odborné služby a domluvte si termín schůzky. Nesejde na tom, jestli si vyberete adiktologickou ambulanci, nebo AT poradnu. Služby mohou být poskytnuty i anonymně.
Zajděte na mítink AA.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, zmiňte i zkušenosti s hráčstvím i drogami, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, které můžete k úzdravě podniknout, uleví se Vám.
Na mítincích AA se můžete nechat inspirovat, "jak na to šli", další závislí.
Největší chybou by bylo zůstávat v obtížné, kritické situaci sám. Kromě odborníků, se svěřte někomu blízkému, ke komu máte důvěru. Pokud to bude jen trochu možné, navštivte nejbližší mítink svépomocného společenství Anonymních alkoholiků, kde se velmi úspěšně uzdravují generace závislých, nejlépe choďte co nejčastěji.
S odborníky proberte možnosti léčby, nejlépe dlouhodobější, pobytové. Nenechte se ošálit, neskočte sám sobě, respektive závislosti "na špek", na všechny důvody, proč se nemůžete jít léčit. Závislost je velmi zdatný lhář a manipulátor. K tomu, abyste šel léčit, máte ve skutečnosti úplně všechny důvody.
Počítejte s tím, že léčba závislosti je vždy během na delší trať, v kostce: 1) detox, 2) pobytová léčba, 3) dlouhodobé doléčování, které, pokud se podcení, snižuje šance na dlouhodobější abstinenci, psychosociální rehabilitaci a spokojený, šťastný život, na minimum.
První krok správným směrem jste vykonal tím, že jste napsal. Rád bych Vás jakkoli povzbudil ke krokům dalším. 32 let může být ten pravý věk, kdy člověku nestojí v cestě mladistvá naivita, ale může mít dostatek sil ke konsolidaci, času k léčbě a zásadní životní etapě, s vyhlídkou na pořádný kus dalšího, šťastného života.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na odborné bezplatné služby v dosahu, obratem pošleme. Zohledňuji i info, zmíněné ve skryté poznámce.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Kontakty a mnoho užitečných informací, které Vás osloví, najdete na Alkoholik.cz, Kliniky adiktologie a Konec závislosti.cz, a dalších webech:
http://www.alkoholik.cz/zavislost/
http://www.alkohol-alkoholismus.info/
http://poradna.adiktologie.cz/
http://www.drogovaporadna.cz/alkohol.html
http://www.alkoholik.cz/zavislost/lecba_alkoholismu/index.html
http://www.alkoholik.cz/zavislost/lecba_alkoholismu/lecba_alkoholismu_alkoholika_kam_se_obratit.html
http://www.alkoholik.cz/zavislost/lecba_alkoholismu/lecba_alkoholismu_protialkoholni_lecba_postup.html
http://www.alkoholpodkontrolou.cz/index.php/alkohol-a-zdrav%C3%AD
https://www.adicta.cz/cz/alkohol/alkoholismus/lecba-alkoholismu/
http://www.pomocvzavislosti.cz/cs/akt/zdravotni-dusledky-nadmerneho-piti-alkoholu
http://navykovelatky.cz/alkohol/
http://www.gambling.wbs.cz/Odkazy-na-pomoc.html
Kontakty na společenství AA anonymních alkoholiků, NA anonymních narkomanů a GA anonymních gamblerů, jejichž 12 krokový program slaví po generace úspěchy na celém světě:
http://www.anonymnialkoholici.cz/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/
http://anonymnigambleri.cz/
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak si stojíte, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Seberte všechnu kuráž a začněte jednat, nemáte co ztratit, můžete jen získat. Stojí to za to. Mám podobnou zkušenost, využil jsem možnosti podpory a pomoci.
Je to dávno, ale jako by to bylo včera. Věřte, neměnil bych...
Držím palce, kdykoli napište,
Amrit Sen.