dcera
mama
Dobrý den,mám jednu otázku.Má dcera 8 let brala prvitin a přestala ze dne na den.Nebere již 30 měsíců.Pracuje a dodělala si autoškolu.Občas se někde zdrží ale volá že přijde později.Mám dotaz jaká je pravdopodobnost ,že se k tomu vrátí.Mám pořás strac že se to zase bude opakovat. Děkuji. Nedokážu se uklidnit.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
něco takového vám bohužel nikdo nezaručí. Neexistují žádné pravděpodobnosti ani předpovědi. Nikdy nevíte, co se může stát.
Vybudovat důvěru je po takové době užívání drog často běh na delší trať. Určitě jste zkoušela dceři v minulosti věřit a opakovaně se zklamávala. Možná se teď bojíte i sebemenší změny programu nebo nálady. Nechcete udělat nic špatně, nic přehlédnout.
Na druhou stranu jistě sama víte, že je jen na dceři, jaký život bude mít. Je za něj odpovědná a rozhoduje o něm ona sama. To, že se v minulosti rozhodla brát drogy a pak s nimi skoncovat, jsou její rozhodnutí. A čeká jí řada dalších - vybrat si zaměstnání, partnera, místo, kde bude žít, vždycky se může znovu rozhodnout brát drogy. Vy jí můžete být po ruce, podpořit jí v těžkých situacích, ale neuhlídáte, aby nedělala chyby.
Pomáhá spolu o takových věcech mluvit na rovinu a bez velkých emocí. Na druhou stranu může být neustálé opakování nedůvěry pro dceru nepříjemné a možná i zraňující ("chápu to, ale snažím se, jak můžu, a stejně mi nevěří"). Máte někoho, s kým můžete svoje obavy sdílet? Kdo vás podrží?
Není na škodu, moct si promluvit i s někým nestranným. Byla jste se někdy poradit nebo si jen popovídat v poradně? Někdy pomůže, když se vypovíde někomu, kdo vás, vaše pocity viny, bezmoci, strachu, ale třeba i zlosti, ustojí a nebude vás ani dceru soudit. Člověku se často uleví, největší strachy opadnou.
Kdybyste měla zájem o kontakt na nějakou organizaci v okolí, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pokusila bych se někoho najít.
Držím palce a přeji vše dobré.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.