Závislost na marihuaně
Jennifer
Dobry den,
chtela bych Vas poprosit o radu, jak se zbavit zavislosti na marihuaně? Hulim uz vic jak 10 let, trpim depresemi a psychickou poruchou. Uz nekolikrat jsem se pokoušela prestat, ale nikdy to nevyslo. Prosim poradíte mi? Dekuji J.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Jennifer,
několik let pracuji s uživateli marihuany, kteří chtějí užívání omezit nebo zcela přestat, v rámci projektu www.koncimshulenim.cz, kde nabízíme kromě selftestu a rad i online léčbu. Pravdou je, že to není léčba pro každého. Aby člověku pomohl "pouhý" chat přes internet, musí mít sakra velkou motivaci. Nicméně můžete se na stránky podívat a promyslet, jestli by vám tento typ léčby pomohl.
Píšete, že užíváte marihuanu již několik let (10 let není zrovna málo), k tomu zmiňujete deprese a psychickou poruchu. Máte za sebou několik neúspěšných pokusů o abstinenci. Nevím, jestli už jste byla, nebo nyní jste, v nějaké odborné péči. S ohledem na psychickou poruchu a deprese, by to asi bylo na místě. Marihuana může zdánlivě na některé psychické problémy působit v první fázi užívání spíše positivně. I proto například lidé s depresemi mají větší sklony k jejímu užívání. Marihuana je pro ně vlastně jistým způsobem automedikace. A tak pro vás může být o to těžší užívání marihuany omezit. I proto by možná bylo na místě obrátit se na psychiatra se znalostmi z oblasti závislostí. Ten by měl pochopení jak pro vaše psychické problémy, tak znalosti a zkušenostmi s pomocí s vysazováním marihuany. A pak už by bylo na domluvě mezi vámi a lékařem, co dál. Nejspíš by nebylo od věci zvážit možnosti ambulantní individuální nebo skupinové psychoterapie.
Máte s něčím takovým zkušenost? Víte, kde takovou pomoc hledat?
Pokud vám dává moje odpověď smysl a potřebovala byste sehnat kontakty, napište, která velká města jsou vám dobře dostupná, případně kam byste byla schopná dojíždět. Čekací doby bývají i měsíc, ale služby těchto zařízení bývají zdarma jen je potřeba se objednat.
S přáním pěkného posledního prázdninového víkendu,
Gabriela Minařík.