Marihuanový kouř
Katka
Dobrý den,
bydlíme v panelovém domě a sousedi vedle nás často kouří na balkóně marihuanu. Kouř nám jde do ložnice i do dětského pokoje. Jakmile to ucítíme, zavíráme okna, ale někdy to nestihneme nebo nejsme doma a máme otevřenou ventilačku a smrdí celý byt. Chci se zeptat, je tento kouř nějak nebezpečný pro dítě?
Se sousedy jsem to neřešila a ani to nemám v plánu, člověk musí být tolerantní, když žije ve společném domě, jen bych s chtěla ujistit, že to syna neohrožuje.
Děkuji
Katka

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
řekněme, že to není příliš nebezpečné. Ale bezpečné to také není. Je to v zásadě pasivní kouření, snížené o to, že kouř putuje delší cestu. Já osobně bych viděla jisté riziko i v tom, že si dítě tak nějak zvyká na vůni a kouř marihuany.
Píšete, že člověk musí být tolerantní. Pro mne tolerance končí tam, kde to člověka osobně obtěžuje. Obávám se, že to je váš případ. Představte si, že by na balkóně kouřili z tabákové dýmky obyčejný tabák. To dokáže byt slušně zasmradět i zamlžit. Nebo by si koupil soused bicí a cvičil dlouho do noci. Kde je ta hranice, kdy je prostě potřeba dát vědět, že tady začínají moje hranice?
Kdybych byla na vašem místě, bez nějakých velkých emocí bych se sousedy na toto téma promluvila. Nechtěla bych, aby mi byt smrděl a už vůbec by se mi nelíbilo, aby kouř pravidelně dýchaly moje děti.
Možná bude stačit, když jim řeknete to, co jste napsala sem (smrad bytu, dítě v pokoji, jak okno zavíráte, ale někdy to nestihnete, že vám je to nepříjemné). Navíc je možné, že sousedi kouří na balkoně právě proto, aby jim jejich vlastní byt nesmrděl (a sami zavřou okna i dveře, aby tam kouř nešel). Možná nejste ani jediní, komu to vadí.  Třeba nakonec najdete i nějakou jednoduchou cestu, jak podobnému "vykouření" bytu předejít (třeba pravidelností, domluvou, tím, že dají sousedi dopředu vědět apod.).
Podobné promluvy mohou být mrzuté a málokoho těší upozorňovat druhé na chyby, obzvlášť pokud si zakládá na dobrých sousedských vztazích. Ale i takové věci k soužití ve společném domě patří.
Držím palce a přeji pěkný poslední prázdninový víkend.
Zdraví,
Gabriela Minařík.