Schizofrenie a drogy
Ilona
Dobrý den,
Můj synovec (32let) má již 10 let diagnostikovanou schizofrenii, vyvolanou nejspíše drogami, především marihuanou a pervitinem. Minimálně 2x ročně skončí na psychiatrii,pravděpodobně při zvýšené konzumaci drog. Na injekce chodí jen občas. Nyní má občas pootevřená ústa,lehce spadlý dolní ret a lehce vyplazený jazyk. Co to může znamenat? Může část mozku přestat ovládat mimické svaly?
Děkuji za odpověď na možná hloupou otázku.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den,
podle Vašeho popisu mi přijde nejvíc pravděpodobné, že se jedná o nežádoucí účinek léků, které užívá. U antipsychotik, léky předepisované u schizofrenie a ostatních psychóz, se vyskytují občas tzv. extrapyramidové příznaky. Můžou se projevovat například zvýšenou svalovou ztuhlostí, neklidem v nohou, popocházením, zvýšeným sliněním, plochou mimikou, třesem. Existují léky, které potlačují tyhle příznaky, nebo se dá zaměnit antipsychotikum za jiné, na které není pacient až tak citlivý. Vždy se rozhodujeme podle přínosu a rizika, někdy se dá nemoc dostat pod kontrolu jenom za cenu nežádoucích příznaků, ale vždy se snažíme najít takový lék, aby byl účinný a byl pacientem co nejlépe tolerován.
Hezký den přeji,
VP