Drogy
Wendy
Dobry vecer,ja uz nemam silu a nevim komu se sverit.Syn 19 let bere drogy a nechce pomoc a ani to ukoncit.Ja X noci nespim,cekam na neho,do toho chodim do prace a zaroven jsem na materske,staram se o 20 mesicniho synka.proste penize potrebuji.Mam partnera,ale to neni otec starsiho syna a moc mi nepomaha,spis haze klacky pod nohy.Ale nechci prijit ani o jednoho.S partnehem jsem uz pul roku nespala,porad mi to predhazuje,ale ja vazne na to nemam silu a ani chut,ale to on nechape.Ja proste vim,ze ho nevyhodim i kdybych ho mela hlidat kazdou noc a nespat.Ja vim,ze mi asi nepomuzete a jedina rada je vyhodit ho z baraku,ale to budu radeji trpet ja,nikdy to neudela,nato ho mam moc rada,je to prece muj syn.Jenom uz nevim kde tu silu mam nabrat,nekam bych na chvilku odjela,ale to zase nemuzu,musim ho hlidat a vlastne na to ani nemam penize.Dekiluji za odpoved a hlavne ua cas.

Odpověděl: Markéta Kordová
Wendy, dobrý den.
Mrzí mi, že se synovi opakovaně nedaří drog vzdát. Někdy bývá cesta k trvalé abstinenci obtížná a klikatá.
Konzumace drog, potažmo závislost na nich, není problémem pouze konzumujících nebo závislých osob, ale je to především velká zátěž pro nejbližší okolí, tedy rodinu. Je pochopitelné, že máte plno pochyb o správnosti Vašeho rozhodnutí a že Vám další osud syna není lhostejný. Bohužel, v některých případech (u závislostí obzvlášť), je v některých situacích největší pomocí - právě nepomoci. Pokud je závislým osobám jejich konzumace tolerována, mají veškerý servis domácnosti a jejich blízké okolí tiše trpí, zpravidla to moc nevede k tomu, aby si dotyčná osoba připustila, že se něco děje a nevede je to nijak k samotné snaze něco změnit. Možná, že pokud syn zakusí jaké to je, užije si život s drogou se vším všudy a pocítí i důsledky, které tento styl života přináší, možná tak rychleji dojde k tomu, že to zase až tak ideální není... Na mnohé toto zabere. Zdali to bude účinné i v případě syna, bohužel, ale nejde slíbit. Jde vždy o hodně individuální záležitosti. To pochopitelně bývá pro nejbližší zpravidla to nejtěžší a není se čemu divit.
Chápu, že je to velmi obtížná a náročná situace, nebo spíše období, plné beznaděje a hledání odpovědí na plno otázek a také různých cest.
Netuším, zda víte, že můžete (i bez ohledu na to, jak na tom je syn v tuto chvíli se svou motivací), využívat služeb pro rodinné příslušníky a být tak v kontaktu s odbornou pomocí. Mít tak možnost průběžně konzultovat nově vzniklé situace a také tak získávat tolik potřebnou podporu. Kolegyně Vám v předešlé odpovědi na Váš první dotaz dávala kontakty na odborníky ve Vašem okolí, bylo by rozumné se s nimi spojit a v osobním kontaktu vše potřebné probrat. To, že starší syn prozatím své problémy s drogami řešit nechce, neznamená, že se na služby nemůžete obrátit Vy sama, bez něj. Veškerá zařízení pracující s uživateli drog poskytují i poradenské služby rodinám a jejich blízkým, nezávazně a bezplatně...Nemusíte na to být tak sama.
Nežli se na první konzultaci objednáte, můžete si zatím prostudovat základní info pro rodiče zde: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html.
Mějte se zatím hezky, přeji dostatek sil!
S pozdravem, MK