Prosím o pomoc
Daniel
Dobrý den,
Jmenuji se Daniel a je mi 15 let. Začátkem ledna jsem poprvé zkusil marihuanu, ale nic to se mnou neudělalo. Poté jsem to zkusil v březnu a dubnu a výsledek byl stejný. V srpnu jsem byl na jednom táboře, kde kamarádka měla 1g marihuany tak jsme si řekl, proč to nezkusit. Jenže u mne po 10 minutách začali pocity, jako bych byl v jiné kůži, ale potom jsem se zas nachvilku vrátil do normálu... bylo to opravdu zvláštní... Řekl jsem si že se z toho vyspím. Šel jsem si tedy lehnout, ještě před tím jsem se najedl a šel spát. Druhý den mi bylo trochu špatně ale vše bylo už ok. Před 2 dny jsem jeli s kamarádem na chatu. Kamarádka s sebou vzala marihuanu 0,5g a já to zase zkusil. Jenže to jsem neměl dělat. Nastali u mne stejné pocity jako na tom táboře... po 2 hodinách bylo zase vše v normálu. Další den jsme jeli domů vlakem, poté jsme přestoupili na mhd. Ve vlaku bylo vše v pořádku ale v mhd to zase začalo... trvá to do dnes (měli jsme to v sobotu odpoledne a dnes je pondělí večer) opravdu nevím co dělat. Bojím se, že zapomenu kdo jsem. Kvůli tomu teď brečím... Nevím co si počinout.. Předem děkuji za odpověď.
Daniel

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
nejspíš jste dotaz zadal dvakrát. Odpověď kopíruji i sem.
Jenom ještě dodám - pokuste se v tuhle chvíli zůstat v klidu. Nejspíš se vše samo srovná. Teď jste možná vylekaný, netušíte, co se děje, co se bude dít. Ale to, co jste zažil, není nic ojedinělého. To, že vám byl zážitek po užití nepříjemný, se může stát každému. Někdy se takovým zážitkům říká "badtrip". Často je to pro lidi znamení, že marihuana není pro ně a bylo by dobré si s ní nezahrávat. To, že se vám prožitky při intoxikaci vrací i v době, kdy intoxikovaný nejste, se také stává. Označujeme to jako "flashback". Většinou postupem času jejich frekvence většinou klesá a stav se srovná. Bohužel jsou i případy, kdy se to lepší jen velmi málo a tehdy je dobré hledat odbornou pomoc.
A zde odpověď k předchozímu dotazu:
Dobrý den, Danieli,
děkuji za důvěru i za dotaz.
Bohužel vám nikdo dopředu neřekne, co se bude dít dál. Je možné, že se situaci uklidní a stavy, které popisujete zcela odezní a už se nikdy nevrátí. Stejně tak se může stát, že se vám stavy budou opakovaně vracet možná i po mnohem delší časové období, třeba i několik měsíců.
V případě, že se stavy vrací, někdy méně často, jindy naopak častěji, je dobré vyhledat odbornou pomoc. Pokud máte dobrý vztah s rodiči, pak by asi bylo dobré s nimi o celé věci promluvit a společně najít psychiatra-adiktologa, který by tyto stavy dokázal pomocí medikace zastavit. Rodiče z toho asi nebudou nadšeni, alespoň byste ale nebyl na celou věc sám a nemusel jim lhát. Vždycky je dobré mít někoho, komu se můžete svěřit. Jinak byste mohl zkusit najít nejbližší nízkoprahový klub, kde by si na vás udělali čas probrali možnosti, co dál. Co vy na to?
Rozhodnutí je na vás. Pokud byste stál o kontakty, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, nebo odkud jste.
Asi je jasné, že byste se do budoucna měl podobným experimentům vyhnout. Když opomenu trestní stránku celé věci, pak jste mladý, marihuana ovlivňuje vnímání i prožívání a navíc je průběh intoxikace velmi závislý na setu a settingu - tedy na tom, v jakém stavu, s jakým očekáváním (ale i obavami) a v jakém prostředí, společnosti a za jakých okolností ji užijete a co se s v průběhu intoxikace děje. Podle toho, jaké zkušenosti máte, bych se obávala, že by vám další užití přineslo nepříjemné zážitky.
Drží palce, aby se situace brzo vyřešila. A budu ráda, když se znovu ozvete.
S podzravem,
Gabriela Minařík.