Změna působení alkoholu
Arela
Dobrý den, ráda bych se zeptala na něco ohledně alkoholu a jak na mě působí. Piju už pár let průměrně 2x týdně (někdy míň, výjimečně častěji). Většinou si třeba zajdu s kamarády do hospody a dám si 2 nebo 3 piva nebo vína. Moc se neopíjím, maximálně párkrát do roka si toho dám na nějaké oslavě víc a pak je mi třeba špatně. Posledních pár týdnů na mě však alkohol působí daleko více než předtím - stačí necelé dvě sklenky vína nebo necelé dvě dvanáctky a už se cítím opile, především fyzicky (víc se motám, cítím se typicky otupěle a tak), ale i jsem více komunikativní a otevřená. Vždycky jsem to takhle měla spíš tak po dvojnásobné dávce alkoholu. Přitom jsem frekvenci pití ani množství nijak nezměnila. Nevíte čím by to mohlo být? Mám obavy jestli třeba nejsem nějak nemocná nebo nemám nějaký zdravotní problém. Pro upřesnění, nikdy nepiju na prázdný žaludek (vždy se před tím najím), piju u toho většinou i nealko, hlavně čistou vodu. Nedávno se u mě projevila tetanie a jím hořčík, mohlo by to mít nějakou souvislost? Případně s čím jiným by to mohlo souviset? Děkuji za radu a přeji hezký den

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za otázku.
Budu li ji parafrázovat, ptáte se, čím může být způsoben náhlý pokles tolerance vůči alkoholu.
Příčin může být celá řada. Jejich potvrzení či vyvrácení si vyžádá pečlivé lékařské vyšetření. Alkohol je v těle odbouráván játry, tedy je vhodné vyšetřit tento orgán. Podílí se však významně celá trávicí soustava - další možná příčina. Dále je možné uvažovat o nevhodné kombinaci s nějakými léky. Mnoho jich potencuje účinek alkoholu. V neposlední řadě je poklesem tolerance vůči alkoholu charaketrizována 4.fáze závislosti na alkoholu dle Jellineka.
Spektrum potenciálních příčin je velmi široké. Proto vám doporučuji stavit se za lékařem a domluvit se s ním na cíleném vyšetření.
Je li změna stavu tolerance vůči alkohlu opravdu výrazná, vyšetření bych, být vámi, neodkládal. Nějakou příčinu mít musí.
S pozdravem J.Chudomel