Zavislost
Svatek
Dobrý den,mám takový dotaz,jestli je možné.aby trvalý abstinenční příznaky,,,brnění hlavy, bušení srdce,únava bolesti kloubů a svalů,nevolnost a takova zvláštní bniva bolest na hrudi a mezi lopatkami,,,,,při vysazování Lexaurin nebral jsem žádné velké dávky,rok s přestávkami 1,5 lex,1kat denně.Trva to už šest dydnu,někdy mám chvilky,hlavně v noci,že už si jo asi vemu,ale snažím se to vydržet,můžu moc poprosit o odpověď,zda to může trvat také dlouho,děkuji S.

Odpověděl: Amrit Sen
Svatku, zdravím Vás.
Díky za důvěru. Málo kdo ví, že abstinenční příznaky na benzodiazepiny, tím spíše, pokud jde o závislost fyzickou, jsou jedny z nejtrýznivějších a nejdlouhodobějších, také nejrizikovějších.¨
Nechci Vás strašit, nebude to Váš případ, ale v souvislosti s obstinenčním syndromem na benzodiazepiny, podobně, jako při alkoholových, umírá daleko více lidí, než při abstinenčních příznacích na nejtrvdší opiáty, jako je heroin a podobně.
Každý lékař by měl vědět, dočtete se i v příbalovém letáku, že doba souvislého užívání benzodiazepinů by nikdy neměla přesáhnout 5 týdnů. BZD samy o sobě neléčí, jen tlumí úzkosti a mohou, kromě úlevy, přinášet i euforii, "opojení". Jejich užívání, pokud má dojít k trvalejšímu léčebnému efektu, směrem k úzdravě, by měla vždy souběžně doprovázet vhodná forma psychoterapie.
Proto vždy doporučujeme, aby se vysazení, respektive postupné vysnižování BZD při závislosti, odehrávalo vždy pod lékařským dohledem, respektive minimálně průběžnými konzultacemi.
Tím, že neodoláte a při trýzni Lexaurin znovu užijete, se vracíte na začátek. To znamená, že stavy, které popisujete, můžete tímto způsobem protahovat donekonečna.
Proto Vám doporučuji, poradit se s lékařem a vybalit karty na stůl. Nejlépe s jiným, než tím, který Vám léky předepisoval.
Zároveň Vám doporučuji telefonicky kontaktovat nejbližší adiktologickou ambulanci, nebo AT poradnu a domluvit si co nejbližší termín schůzky. Pomohou Vám a poradí, jak vysnižovat a podpoří Vás. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytnuty i anonymně.
Další věc je, že detoxifikace, ať už ji zvládnete sám, nebo s lékařským servisem na detoxifikační jednotce, sama o sobě zpravidla nestačí a problém neřeší. Čeká Vás boj se závislostí psychickou, která je daleko záludnější, vždy jde o běh na delší trať.
I o tom se s odborníky poraďte.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na služby v okolí a dosahu, obratem pošleme.
Jak je, podle oblasti a typu služby, můžete vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka/benzodiazepiny.html
http://www.substitucni-lecba.cz/novinky/benzodiazepiny-a-rizika-spojena-s-jejich-uzivanim-501
https://www.extc.cz/benzodiazepiny.html
Nevylučuji ani možnost, že jsou Vaše potíže způsobené ještě dalšími okolnostmi, například psychickou poruchou, nebo nemocí, která se "probudila" poté, co jste ji přestal "tlumit". BZD jste přeci nezačal užívat jen tak...
Přeji Vám vše dobré, kdykoli napište,
Amrit Sen.