Syn a návykové látky
Petr
Dobrý den, náš 16 letý syn se nám začíná vymykat z rukou. Dostal se do party, kde prakticky denně popíjejí alkohol, kouří, kouří i marihuanu a máme podezření, že syn vyzkoušel i extázi. Syn nám neustále lže, a párkrát se stalo, že nás okradl i o peníze. Co vím jistě, tak se v té partě nachází i dospělí muži. Nevím, co dělat, už mám chuť to celé nahlásit na polici, obrátit se na sociální odbor ap. Syn své lži má stále dokonalejší. Založil si falešný mailový účet na jméno otce jednoho z jeho kamarádů a pomocí něj mi dvakrát psal, že se zaručuje za to, že kluci nebudou nic provádět, že budou zkoušet hrát na kytaru ap. Zrovna včera jsem tento podvod odhalil. Syn, který měl být u kamaráda a měl u něj přespat byl bůhvíkde. Jel jsem jej v noci hledat v našem městě po hospodách, samozřejmě, bez úspěchu. Už opravdu nevím, co máme dělat. Jsem frustrovaný a plný vzteku. Nesčetněkrát jsme synovi vysvětlovali, jak jsou drogy a alkohol nebezpečné. Všechno nám odkýval, sliboval, že už to nikdy neudělá. A bez výsledku.

Odpověděl: Amrit Sen
Petře, zdravím Vás.
Díky za důvěru. Chápu Vaše obavy, starost i bezmoc. Nepíšete, jestli jste na chlapce sám, případně, jak to prožívá Vaše manželka, parnerka, jestli máte ještě další děti.
Situace, do které se syn, respektive celá rodina, dostala, nemá snadné, rychlé, ani zázračné řešení. Je odrazem a vyústěním dlouhodobých poměrů, vztahů a citového zázemí uvnitř rodiny.
Určitý protest, touha po dobružství a poznávání zakázaného ovoce patří k dospívání. Většinou, pokud má dítě kvalitní citovou "výbavu" a "zdravý základ", s kořeny od útlého dětství po současnost, nestačí ani "špatná parta" k tomu, aby potomka zničila.
Mýtus, že stačí jenom potkat špatnou partu k tomu, aby převálcovala vše dobré, co v dítěti je, je velmi zjednodušující a alibistický.
Děti, které vysrostly v bezpečných, láskyplných vztazích, většinou, zmíněnou životní etapou, projdou bez výraznějších šrámů a tragédií. Jiné se s otevřenou náručí rozeběhnou vstříc zničující závislosti.
Lži, podvody, krádeže, to vše, často užívání drog provází. Otázkou je, jestli se něco podobného, nedělo už někdy dříve. Odhaduji, že máte jen částečné ponětí o tom, co, a kolik, se toho ve skutečnosti děje.
Čekat, že syn dodrží vynucené sliby po školometských přednáškách, by bylo velice naivní. Syn si našel způsob, jak nahradit, vyplnit prázdná místa svých tužeb, zažívat sice "umělé", ale zatím ještě příjemné pocity, navíc, získané poměrně snadným způsobem, s okamžitou odezvou. Co mu Vy, nebo život, nabízíte, aby to stálo za změnu? O tom všem je třeba přemýšlet a než začnete jednat, osobně se poradit s odborníky.
Většina toho, co jsem napsal, jsou mé fantazie, odpusťte, jestli jsem se mýlil, nebo se Vás dotkl.
Internetové poradenství má své limity. Mnoho rodičů, z neznalosti, s nejlepšími úmysly, v podobných situacích, dokáže napáchat více škod, než užitku, a už tak pošramocenou důvěru a vztahy s dětmi, neuváženými, chybnými kroky, rozbít na kousky.
Synovi je 16 let, máte tedy ještě šanci, uplatnit zákoné právo, ale i povinost a odpovědnost, mít přímý vliv a rozhodovat o tom, co se může, nebo bude dít.
Na druhou stranu, ze zkušenosti víme, že bez motivace, pouze z donucení, se uživatelé návykových látek svého, byť pochybného "zdroje pomíjivého štěstí", nevzdají.
Dusit v sobě vztek, je velice nepříjemné a obtížně únosné. Dát mu průchod nesprávným způsobem a špatným směrem, může být tragické a důsledky takového jednání se velmi těžko napravují.
Nemyslím to nijak zle, ale zhola prakticky. Ten kdo potřebuje v tuto chvíli pomoc, jste především Vy. Kdo nedokáže pomoci sobě, nemůže být prospěšný a pomáhat někomu dalšímu. Proto Vám doporučuji, vyhledat co nejdříve odbornou podporu a pomoc, situaci konzultovat s pracovníky nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby, konzultace a poradenství, rodičům uživatelů návykových látek a pracují s nimi.
Nesejde na tom, jestli zavoláte do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, nebo kontaktního centra. Domluvte si pevný termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Jak se synem komunikovat, jak se lze pokusit podpořit jeho motivaci k pozitivním změnám, bez které se nic k lepšímu neobrátí. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měl vyvarovat, a co užitečného můžete udělat pro sebe, abyste se zklidnil, konsolidoval, byl pevnější v kramflecích a užitečně reagoval v situacích, které přinese čas, případně si můžete sjednat průběžnější konzultace
Získáte pochopení, podporu a užitečné informace, také o tom, jak si "naordinovat" aktivity, které přináší radost a úlevu Vám, jak užitečně "upustit ventil". Bylo by chybou, přestat žít vlastní život a žít život jiného, byť jde o vlastní dítě.
Prodej, distribuce, poskytování drog nezletilým, je závažný zločin a policie by o něm měla vědět. Stejně tak i sociální odbor. Za mě, dříve, než "sociálku" kontaktujete, poraďte se s odborníky, které jsem Vám navrhoval, dozvíte se, jak nejlépe a prakticky se k řešení a komunikaci s úřady, postavit. Neotálejte.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na zařízení a služby v dosahu, obratem pošleme.
Jak je, podle oblasti a typu služby, můžete vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, spojte se s pracovníky naší bezplatné, specializované Poradny pro rodiče:
Poradna pro rodiče (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/stimulacni-drogy-historie.html
Nezmínil jsem důležitou okolnost. Jaký je vztah k návykovým látkám v rodině, Váš, manželky, partnerky, dalších dětí?
Potomci často opakují, přejímají vzorce chování od rodičů, blízkých. Pak platí dvojnásob, že pokud chci po někom změnu, musím začít u sebe. Jiná cesta neexistuje. Ani tak není pravidlem, že když se změním, musí se změnit i ten druhý. Co je jisté, že se ho to pozitivním způsobem dotkne. Je to jediná šance.
Přeji Vám, synovi i rodině, vše dobré, hodně štěstí.
Kdykoli napište, Amrit Sen.