Toxicka psychoza
Inga
Prajem krasny den,pisem opat ohladom svojej dcery,isto si na mna spomeniete,tak situacia je taka,ze dcera bola preaunuta vcera z akutneho oddelenia na ine oddelenie,,,na ,,Bečko,,,Rozpravala som s lekarom,tak mi povedal,ze mi toho vela povedatcnevie,ze je to tak 50 na 50ze sa u nej mohla spustit nejaka psychicka chroba,ze zatial to nevie urcit.Chcela som vediet ale uziva lieky,tak som bola prekvapena,ze dve tablety z troch su proti epileptickym zachvatom,ako tomu nerozumiem preco???ked nemala nikdy ziaden epilepticky zachvat???vedeli by ste mi niekto o vyavetlit??Dcera teda uziva:Olanzapin 10mg 1-0-1
Rivotril 0,5mg1-1-1
Depakine chrono 500 mg 1-0-1,dakujem za pripadnu odpoved,

Odpověděl: Amrit Sen
Paní Ingo, opět Vás zdravím.
Je fajn, že píšete. Jsem rád, že se situace vyvíjí, jak jsem předpokládal a neděje se nic unáhleně radikálního.
Lékaři, kteří mají Vaši dceru v péči, ve shodě s tím, čemu jsme se společně věnovali, ještě skutečně nemohou vědět, jestli toxická psychóza nastartovala, nebo rozvinula psychické poruchy, které by měly přetrvávat. Běžnější je, že časem odezní.
Nejsem lékař, navíc hodnotím situaci z přenesených, nekompletních informací, i tak si myslím, že Vás mohu uklidnit alespoň v tom, že se léky, které zmiňujete, nenasazují pouze k léčbě epilepsie.
Rivotril, lék benzodiazepinového typu, má zklidňující účinek a škála jeho použití je široká. Neměl by se však užívat déle, než 5 týdnů, protože má výrazný závislostní potenciál. Znamená to, že na něj poměrně rychle vzniká závislost psychická, v závěsu i fyzická, takže jeho vysazování může být komplikované, tím spíš pro člověka, který má za sebou drogovou kariéru.
Při jeho časově omezeném užívání, by měla vždy současně probíhat i vhodná forma psychoterapie. Benzodiazepiny nedokážou odstranit příčiny potíží, pouze prožívání jejich nepříjemných následků zmírnit, otupit, dokážou člověka zbavit akutní úzkosti a dalších negativních pocitů, dokonce je na čas nahradit euforií.
Olanzapin, je účinné antipsychotikum, a jeho nasazení při stavech, které jste u dcery popsala, je naprosto pochopitelné.
Depakine chrono, v tabletách s postupným uvolňováním, nepůsobí pouze jako antiepileptikum, ale může se užívat jako lék, například při manických i dalších poruchách.
Jak jsem psal, nejsem lékař. Odpověď budu ještě konzultovat s kolegou, na slovo vzatým odborníkem, farmaceutem doktorem Oktábcem.
Zajímá mě, jak v tuto chvíli ošetřujete sebe, co užitečného a úlevného, pro svoji konsolidaci podnikáte.
Přeji Vám vše dobré, dceři brzkou úzdravu, motivaci a odvahu k řešení svého užívání drog. Má li se něco změnit k lepšímu, nelze to obejít.
Kdykoli napište, Amrit Sen.
----------------------------------------------------
Dobrý den i ode mě,
jsem rád, že nás kontaktujete a děkujeme za důvěru, kterou v nás vkládáte.
Kolega Sen Vám vše dobře popsal. Medikace, kterou dostává Vaše dcera, resp. kombinaci léčiv, kterou má nasazenu, je dle mého názoru zcela správná. Jak kolega píše, clonazepam (Rivotril) je v této indikaci podáván jako anxiolytikum, tj. jako léčivo proti úzkostem a na uklidnění. Valproát (Depakine Chrone) je v této indikaci podáván jako stabilizátor nálady a zároveň se také podává jako tzv. add-on léčba při psychotických onemocněních. Olanzapin má nasazen naprosto správně jako antipsychotikum.
Z mého pohledu má tedy Vaše dcera nasazenu zcela adekvátní a moderní, účinnou, farmakoterapii. Nyní je potřeba nechat medikaci dělat co umí, tj. nechat jí působit. Rozumějte, pro působení těchto léčiv je nutné, aby měly čas na nastavení hladin v krvi a na znovuobnovení neurobiochemických poměrů v mozku, což je většinou v řádu týdnů. Chápu, že byste ráda viděla změny k lepšímu rychleji a ve větší míře, ale teď je opravdu potřeba v léčbě vytrvat. Je jasné, že tato situace na Vás klade ohromné nároky a proto je také zcela na místě otázka kolegy Sena, co vlastně v této situaci děláte pro sebe. O Vaši dceru se starají kolegové v léčebně, teď je ale důležité také trochu myslet na sebe!
Budu Vám držet palce a myslet na Vás, aby vše šlo k lepšímu! Držte se a pokud budete potřebovat, určitě se na nás neváhejte znovu obrátit.
S pozdravem
Zbyněk Oktábec