Toxicka psychoza
Inga
Dobry den,mam problem,teda mame problem,ja a moja dcera,dcera ma 22 rokov,momentalne je hospitalizovana po prvykrat na psychiatrickom akutnom oddeleni s toxickou psychozou,dlhodobo fajcila travu,obcas experimentovala s pervitinom,no poslednych neviem presne asi sest mesiaco uzivala sucasne marihuanu a chryatal meth,do toho sem tam este aj kokain vraj tak sest krat,a aj hasisi fajcila,strasne rychlo za posledne tri tyzdne do toho spadla,bola velmi nestastna a cim viac nestastna boa,tym viac,,brala,,az to dopadlo tak,ze chcela skocit z okna a susedia zavolali policajtov,ktori ju odviezli na psych.odd.toto vsetko sa odohravalo vo svajciarsku,odtial som ju previezla domov na sk,a okamzita hospitalizacia na psych.odd.je to druhy tyzden co je hospitalizovana,jej stav sa malinko zlepsil ale atale ma dost odklon od reality,rozpravala som s dr.primarkou a ta mi oznamila,ze mozno budu aplikovat elektroliecbu,ked sa to nebude zlepsovat,som zufalama pptrebujem radu,ako dlho moze zotrvavat v tomto momentalnom stave ,aby sa rozhodli,ze jej spravia tie elektrosoky,absolutne s tym nesuhlasim a neviem ci mam pravo to nejako zakazat,nesuhlasit s tym,kedze dcera je dospela,ale ona predsa nemoze v tomto stave nic realne odsuhlasit.nicmenej ked ju navsevujem,napr.vcera bolo jej vsetkeho luto,velmi spytuje svedomie,realne sa rozprava,len potom vzapati nejaky ,\\\'blud,,co mam robit??prosim o radu akukolvek

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
chápu Vaše obavy i starost, v tak krizové situaci. Nejsem psychiatr, ani lékař, ale i tak mě překvapuje tak rychlý návrh elektoléčby.
Příběhy, jako dceřin exces, jsou zejména u uživatelů psychostimulantů, ale i THC, ale především halucinogenů, velmi časté, ale kdyby měli běžně absolvovat elektrošoky, nevím, kam až by to mohlo dojít. Nerad bych lékařům křivdil, usuzuji pouze z dostupných informací, ale mám zato, že na takový zásah je velmi, skutečně velmi brzy.
Většina lidí se po toxické psychóze, pokud u nich nenastartovala psychické poruchy, nebo nerozvinula psychické onemocnění, což se ale nedá tak rychle poznat, se dá v horizontu dní, maximálně týdnů, dohromady přirozenou cestou, příznaky samy postupně odezní, v některých případech, s přechodnou podporou psychofarmak.
Ve velmi specifických případech může i tento postup samozřejmě přinést ovoce, úlevu a napomoci k úzdravě, ale než dcera svolí k tak radikálnímu zásahu, měla by postup konzultovat ještě s dalšími odborníky. V tom jí můžete být nápomocná. Zakázat je, bohužel, nemůžete. Dcera je plnoletá a svéprávná, záleží na jejím rozhodnutí.
Další věc je, co dál. Vaše dcera potřebuje především léčbu závislosti. Od této chvíle, ať už užije jakoukoli drogu, ale zejména zmíněné psychostimulatnty, THC a halucinogeny, natož jejich kombinaci, bude navždy trvat vysoké riziko, že se nenávratně zblázní.
Podle toho, jak situaci popisujete, si troufám odhadovat, že bez terapie a léčby závislosti, se Vaší dceři trvale abstinovat nepodaří. Bez její vůle a motivace k léčbě, se mnoho k zásadně lepšímu, obrátit nemůže.
Otázkou je, nakolik je dcera léčbě závislosti nakloněná, odhaduji, že nejspíš nikoli.
Doporučuji Vám co nejdříve kontaktovat a konzultovat situaci s odborníky na závislost, související psychické potíže, kteří poskytují služby a poradenství také rodičům uživatelů návykových látek. Nesejde na tom, jestli telefonicky kontaktujete pracovníky nejbližšího kontaktního centra pro uživatele návykových látek, adiktologické ambulance, nebo podobného zařízení a domluvíte si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám na slovo vzatí odborníci doporučí konkrétní kroky, jak postupovat, jak s dcerou komunikovat, zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Poskytnou Vám kontakty na další specialisty, bude li třeba, mohou se za Vaší dcerou vypravit a promluvit s ní. Co je důležité, seznámí Vás s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit dceřinu motivaci k potřebné léčbě.
Kontakty na zařízení a služby na Slovensku, odbornou podporu a pomoc, také na velmi dobře fungující svépomocná společenství uzdravujících se závislých, najdete zde:
Léčba závislostí Slovensko, Drogový informačný portál, Anonymní narkomani SK:
http://www.azet.sk/katalog/centra-liecby-drogovych-zavislosti/
http://www.infodrogy.sk/
http://www.anonymninarkomani.sk/
NA on line stretnutia:
http://navideomeeting.com/
Další užitečné odkazy k problematice:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
Přeji Vám i dceři hodně sil a štěstí,
ať události naberou radostnější směr.
Kdybyste se potřebovala doptat, kdykoli napište.
Držím palce, Amrit Sen.