závislost na Pervitynu
M
Dobrý den,
mám přítelkyni, která měla v minulosti velmi vážný problém se závislostí na Pervitinu a alkoholu. Dokonce tak vážný že byla na ulici a po různých ubytovnách a v jednom případě na užívání drog málem zemřela. Po nějaké době byla v různých zařízeních kde jí se závislostí pomohli a již 3 roky byla čistá. CCa před čtvrt rokem jsem jí poznal a následně jsme spolu začali mít vztah. Je silná kuřačka. Ona však má různé obavy a vidím na ní že je pořád nervozní a řeší i maličkosti, kterými by se ani nemusela znepokojovat. Není mi moc otevřená a vždy když řešíme nějaké věci tak mi není uplně schopná odpovědět. Během těchto pár měsíců jsem zpozoroval že začala pít dost často alkohol a k mému šoku jsem z ní dnes ráno dostal to že si včera večer dala Pervitin. Bojím se že do toho spadne znovu a vůbec netuším jak mam postupovat. Proto Vás prosím o radu. Jestli máme nejdříve navštívit nějakého psychologa a nebo nějaké jiné specializované zařízení nebo co vlastně mám dělat. Jestli existují nějaké způsoby jak zařídit to aby už drogy nebrala. Jestli s ní nemam pít vůbec alkohol ani nápoje které obsahují i minimum alkoholu? Budu velice vděčný za jakoukoliv radu a nasměrování.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
děkuji za důvěru. Odpusťte, nemyslím to zle, ale je znát, že toho o závislosti moc nevíte. Pokud se přítelkyně léčila se závislostí na alkoholu a pervitinu, nemůže návykové látky užívat vůbec. Žádné.
Píšete, že máte strach, aby do toho přítelkyně znova nespadla, to se ale, bohužel, už stalo.
S přítelkyní určitě nepijte, přesto, že to možná nebude mít na její recidivu vliv, a prostě bude pít, fetovat, nebo obojí, bez Vás.
Že odmítá s Vámi o svém pití a drogách otevřeně mluvit, je jedním ze specifik nekontrolované, progradující závislosti. Pokud se přítelkyně nezačne léčit, bude hůř, a oba vás čeká "peklo". Situace se bude zhoršovat. Pokud připustíte, že budete žít její život, a ne ten svůj, dojde k tomu, že se stanete spoluzávislým, aniž byste musel sám návykové látky užívat. Spoluzávislí přijmou závislostní vzorce chování blízkého, bez pomoci nedokážou z bludného kruhu vystoupit. Často pak trpí více, než sami uživatelé návykových látek.
Nechci Vás strašit. Zkuste si s přítelkyní, bez vypjatých emocí a výčitek, otevřeně promluvit. Řekněte jí, že ji máte rád a že Vám na ní záleží. Že o ni máte strach a obavy a navrhněte jí léčbu, kterou podmiňte setrvání ve vztahu. Vaši podmínku dodržte. Pokud sama nekontaktuje odbornou pomoc, ze vztahu prchněte, dokud je čas. Bude to pro oba to nejlepší. V opačném případě umožníte, byť neúmyslně, přítelkyni setrvávat v pití a užívání a podpoříte její propad. Situace ji kritická už nyní. S největší pravděpodobností, pokud necháte věci, jak jsou, naberou brzy radikálnější směr.
Možná víte, že léčba z donucení bývá bez efektu. To znamená, že pokud přítelkyně sama nezatouží po změně a úzdravě, a nezačne jednat, nikdo jiný s tím nic neudělá.
Můžete se však pokusit podpořit ji v motivaci k léčbě. Správně se ptáte, jestli se máte poradit s odborníky. Určitě ano, co nejdříve. Nejlépe ještě před rozhovorem, který jsem Vám doporučil. Dozvíte se, jak s přítelkyní komunikovat, jak podpořit zmíněnou motivaci, jakých chyb se vyvarovat.
Nejlépe zatelefonujte do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby a poradenství blízkým uživatelů návykových látek a domluvte si termín schůzky. Nesejde na tom, jestli si vyberete adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo kontaktní centrum, nebo podobný typ služby, zdravotnické, nebo neziskové zařízení.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Získáte podporu, pochopení a užitečné informace, včetně doporučení, kam nejlépe by měla přítelkyně v regionu zajít. Také, jak "ošetřit" v situaci sebe samého, protože kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může pomoci někomu dalšímu. V některých situacích je dokonce nejúčinnější pomocí nepomáhat. O tom i dalším si s odborníky rovněž promluvíte.
Shrnuto, podtrženo, přítelkyně potřebuje léčbu a následné dlouhodobé doléčování, které, tipuji, zanedbala a podcenila, a bez kterého jsou šance na trvalou úzdravu a dlouhodobou abstinenci, mizivé. Vy potřebujete konzultaci s odborníky, abyste věděl, co je pomoc, a co už ne, mohl a dokázal se rozhodnout, jestli má být Váš další život boj, trápení a marnost, nebo zápas, s nadějí na spokojenost, či co nejdříve, klid.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty na bezplatné odborné služby, pošleme.
Jak je, podle oblasti a typu zařízení, můžete vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Doporučuji začít Mapou pomoci.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktuje specializovanou, bezplatnou Poradnu pro rodiče, partnery a osoby blízké, organizace SANANIM, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče a partnery (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Přeji Vám i přítelkyni, ať dění nabere šťastnější směr,
hodně štěstí, Amrit Sen.