Drogy a Antidepresiva
Utekkla
Dobry den,
mela bych dotaz ktery tu byl urcite uz nekolikrat, osobne si obcas uleti - o vikendech a na akcich - pervitin, extaze. Od psychiatricky mam napsane antidepresiva (bipolarni porucha, deprese) - asertru a prasky na poruchu soustredeni (adhd) - strateru. Aserta se nemuze kombinovat s grapovou stavou natoz z drogami, mam uplne jine prasky kvuli one drogove zkusenosti ale zajmalo by me proc se to nesmi (hloupa otazka), jake by mohly byt nasledky? Pravdou je, ze pocituju ze mi telo vypovida sluzbu a vyvadi mi nesmyslne co chce - moje telo si vyvolava alergie na jidlo, ktere se mu nelibi - takze jeste do toho beru klasicky zodak. Jake tohle hazardovani muze mit nasledky?
Proc se rika ze stimulanty a antidepresiva nejdou dohromady? Dekuji.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den,
v první řadě Vám chci říct, že hazardujete se Svým zdravím!!
Z Vašeho popisu předpokládám, že pravidelně užíváte Stratteru a Asentru (i když píšete, že užíváte uplně jiné prášky?), takže budu odpovídat konkrétně ohledně Strattery a Asentry a kombinací těchto léků s amfetaminy (pervitin, MDMA).
Strattera je inhibtor zpětného vychytávání noradrenalinu, čiže zjednodušeně řečeno, zvyšuje množství noradrenalinu, které je dostupné pro receptory.
Asentra je antidepresivum ze skupiny SSRI (inhibitory zpětného vychytávání serotoninu), takže primárně zvyšuje množství sertoninu. Dále ještě zvyšuje koncentraci noradrenalinu a dopoaminu, i když ne v takové míře, jako Strattera nebo amfetaminy.
Amfetaminy primárně zvyšují koncentraci adrenalinu a dopaminu.
Grepová šťáva přes jisté mechanismy (inhibice enzymů, které metabolizují léky) ovlivňuje hladinu léků v krevní plazmě - tj. stejné dávkování léků, které je za normálních okolností netoxické a terapeutické, může v kombinaci s grepovou šťávou dosáhnout toxické hladiny.
A teď si to zhrneme.
Užíváté léky, které zvyšují hladiny noradrenalinu, dopaminu a serotoninu. Tyto léky kombinujete s drogami, které zvyšují hladiny dopaminu a noradrenalinu. Receptory pro dopamin, noradrenalin a serotonin se nenacházejí jenom v mozku, ale v celém těle a regulují například činnost srdce a krevní tlak, činnost trávicího traktu, průsvit průdušek a mnoho jiných.
Při zvýšené koncetraci serotoninu nebo dopaminu a noradrenalinu jsou dvě nejzávažnější rizika, odborně se tomu říká serotoninový syndrom a hypertenzní krize. Jsou to závažné život ohrožující stavy a při nevhodných kombinacích se můžou vyskytnout, proto je nutné doporučení brát vážně!
Pro představu:
Hypertenzní krize - nejprve se objeví bušení srdce, tepání v krčních cévách, hučení až zvonění v uších, silná bolest hlavy, úzkost, svírání až bolest na hrudi, event. vysoká teplota. Při velkém zvýšení krevního tlaku může dojít k srdeční arytmii, mozkovému krvácení, nebo srdešnímu selhání.
Serotoninový syndrom - křeče v břiše, průjem, třes, zhoršená koordinace pohybu, zhoršená mluva, zmatenost, zvýšená tepová frekvence, vysoký tlak, zvýšené pocení, smrt v důsledku srdečního kolapsu.
Opravdu nedoporučuje se zahrávat s kombinováním psychofarmak a drog! Vidíte, že to může skončit buď nevratním poškozením nebo smrtí (krvácení do mozku, selhání a zástava srdce).
Pokud si myslíte, že stačí léky vysadit na den dva, resp na víkend, je to omyl - hladina léků v krvi přetrvává určitou dobu.
Doufám, že jsem Vám na Vaši otázku odpověděla dostatečně a ještě jednou Vám doporučuju přestat užívat drogy když berete psychofarmaka.
S pozdravem,
VP