beznaděj
allettee
Dobrý den, mám kamaráda, který je s malými přestávkami již 21 let závislý na opiátech. Od ledna byl na metadonu, ale teď ho za nekázeň vyloučili na 3 měsíce a opět v tom lítá. Potřebovala bych poradit jaký program pro takhle dlouhodobě závislého pacienta by byla vhodná? Děkuji alletee

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den
díky za dotaz.
Ptáte se, jaký program by byl vhodný, ale není z dotazu zřejmé, vhodný k čemu? A stojíte o změnu vy, nebo zmíněný kamarád? Důležité je, co chce on sám. Programů je řada a jsou vcelku dosažitelné. Zkušený uživatel většinou ví, kam může zajít. Ale nelze jej ke změně nutit, bohužel. A "odpracovat" si to musí také sám.
Uvedená délka závislosti vypadá na první pohled hrozivě, ale znám řadu osob, kteří s podobně dlouhými "kariérami" absolvovali léčbu v terapeutické komunitě, abstinují a mají rádi svůj život. Obnovili vztahy s příbuznými i s vlastními dětmi a našli si práci. Prostě začali žít jinak. Dokázali to - například zde, v nejstarší terapeutické komunitě v ČR: http://sananim.cz/terapeuticka-komunita-nemcice-(tkn).html.
Nebo jsou i různé jiné substituční programy. Třeba zde nabírají nové pacienty: http://sananim.cz/aktuality/278/substitucni-ambulance-cadas-prijme-nove-klienty.html.
Kdybyste mohla být konkrétnější, dalo by se vám lépe poradit. Jaký hledáte program, kde, co si o tom myslí váš kamarád, a podobně.
Zde je základní databáze kontaktů na různé programy v celé ČR, podívejte se: http://drogy.net/databaze-kontaktu/.
Kdybyste potřebovala, určitě napište.
S pozdravem J.Chudomel