Pervitin zničil život mému bratrovi
Matěj
Dobrý den, mám bratra dvojče, který užívá asi 10 let nepravidelně pervitin. Před pár lety se u něho oběvila toxická a maniodepresivní psychóza ze které se krátce léčil. Přišel o svou rodinu a tak jsem se mu já jako bratr snažil pomoci zapojit se do běžného života. Několik let fungoval normálně. Našel si přítelkyni a založil novou rodinu. Krátce po narození syna opět z neznámého důvodu (měl dobrou práci, domov a přátele)začal užívat pervitin v nepravidelných intervalech a i to stačilo, aby mu to v hlavě udělalo zmatek. Přišel o práci a kvůli jeho nesnesitelnému chování i o další rodinu a byt. Tak jako už po několikáté jsem mu pomohl sehnat nový byt a práci. Tři měsíce se snažil, chodil do práce a byl na úrovni normálně myslícího člověka. S novou prací přibylo i více starostí a tudíž začal znovu užívat pervitin ve větším množství než doposud a to ho změnilo k nepoznání. Přišel o práci a byt. Opět se u něho začíná projevovat maniodepresivní psychóza. Poslední peníze utratil za pervitin. Je výbušný, vztahovačný, má zkreslenou představu o realitě a minulosti, odpovídá na jiné věci než na které se ho ptám, odbornou pomoc zásadně odmítá, moje veškerá snaha o pomoc mu přijde směšná a za žádnou cenu si nechce připustit, že má psychický problém. Mluví o tom, že už nemá co ztratit, že přišel o všechno a já se bojím, že se zblázní nebo že si vezme život. Můžete mi prosím poradit co pro něho mohu udělat? Nikoho jiného kromě mě už nemá, kdo by mu chtěl pomoci. Děkuji za odpověď. S pozdravem Matěj

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
z Vašeho popisu to vypadá, že se mu hlavně asi rozjela znovu toxická psychóza. Zřejmě má křehkou psychiku, která je ke všem takovým potížím náchylná. Je dost možné, že pervitin je pro něj - ne moc dobrá - cesta, jak se snaží sám sobě pomoci. V každém případě, aby mohl budovat znovu nějaký život, musel se by se nejdřív dát dohromady po psychické stránce a to znamená psychiatra a následně terapii. Zřejmě by pak potřeboval více systematické podpory a vedení hlavně ve fázi, kdy se staví na vlastní nohy, tak aby to zvládl bez Vás. Tedy nejlépe nějakou odbornou pomoc typu doléčování. Ale to už je úvaha hodně dopředu, nejdříve totiž musí dojít k tomu, že vůbec změnu chce. Mockrát jste mu pomohl a vytáhl ho z problémů, ale možná to potřebuje zkusit jinak. Těžko z tak krátkého popisu říct, co všechno tam může hrát roli. Nejlepší by bylo, kdybyste zašel celou situaci probrat podrobně a osobně s kolegy v Ambulantním centru Laxus v Pardubicích (http://www.laxus.cz/centra/ambulantni-centrum-pardubice/). Snad by se Vám podařilo najít společně nějakou cestu, jak bratra dostat ze spárů psychózy.
Přeji hodně sil a nezapomeňte myslet trochu i na sebe.