Extáze
anonymka
Dobrý den, je mi 15 let a už jsem měla extázi cca 6 krát, na účinky si nestežuji, ale trápí mě, že když jsem ji ted mela naposled pře 3 dny, tak se mi chce stále spát, ráno jsem strašně unavená a večer si \"lehnu a spim\", což jsem dříve nemývala, dříve jsem spíš usnout nemohla a stále nemůžu nic jíst,jídlo mi jakoby pořád nechátná a to i přesto, když si dám jointa, nevíte čím to může být ? děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, anonymko,
vůbec netuším, čím vším může být způsobeno, že máte poslední dny takovou potřebu spát, ani proč nemáte chuť k jídlu. Nejspíš to bude souviset s tím, co jste užila za drogu, nebo tím, co jste na ní prožila.
Dnešní extáze často není tou extází, za kterou je považována. Tablety již často neobsahují MDMA, ale jiné chemické látky. Účinek je nevyzpytatelný a lze ho jen těžko předvídat. Tak či onak jde o látku, která spadá nejspíš někam mezi stimulanty a halucinogeny zároveň. Má tedy velký potenciál ovlivňovat vaši psychiku a veškeré chemické procesy v těle a mozku. Proč by tedy nemohla ovlivnit pocity hladu nebo potřebu spánku?
Primárně jde výrobci o to tablety prodat a tedy vyvolat příjemné pocity - pocit energie, blízkosti, empatie, někdy ale také nabudit sexuálně, vyvolat změny vnímání ... zahráváte si s látkou, kterou někdo vytvořil uměle v laboratoři. Nejspíš moc dobře věděl, čeho chce dosáhnout, aby se tableta dobře prodávala, ale dlouhodobý efekt, nebo vedlejší účinky už nesledoval. Navíc jsme každý jiný a vy jste v období, kdy dochází v těle pokud jde o chemické procesy, k řadě změn. O to zranitelnější, nebezpečnější a také méně předvídatelný pro vás může být účinek.
Předpokládám, že víte, že drogy, tedy ani extáze, nejsou nic, co by vám někdo, komu na vás záleží, doporučil. Dávejte tedy proto pozor na set a setting (to je situace ve které drogy užíváte, vaše vnitřní nastavení i to, kdo je poblíž), dbejte na pitný režim a dopřejte si občas odpočinek. Neužívejte více tablet, pokud se účinek nedostavuje. Nekombinujte extázi s ničím jiným - tedy ani alkoholem, ani hulením.
Pokud máte v tuto chvíli nepříjemné stavy, bylo by dobré se dalšímu užívání pokud možno vyhnout. Mohlo by se totiž stát, že užití další extáze problémy ještě prohloubí. Doporučila bych vám pauzu do doby, než se budete cítit lépe. Po tu dobu by bylo dobré se vyhnout nejspíš všem drogám - tedy i alkoholu a hulení (dnešní modely už nejsou žádný slabý outdoor a mohlo by se vám přitížít).
Pokud by se stav nelepšil, bylo by dobré vyhledat odbornou pomoc. S ohledem na věk byste měla pátrat po nějakém nízkoprahovém zařízení a pak by se vidělo. Tak či onak, budu ráda, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí. Když by bylo potřeba, pomůžu s kontakty.
Buďte na sebe opatrná!
Zdraví,
Gabriela Minařík.