Průkaznost testu na syfilis
klaninka
Dobrý den, před 2,5 lety mě jeden muž dal francouzský polibek a já jsem měla obavy, zda jsem od něj nemohla dostat syfilis. Byla jsem na začátku 8. měsíce těhotenství. Rodila jsem na konci 8. měsíce a cca měsíc a půl po tom polibku jsem si nechala udělat test na syfilis. Jenže teď zpětně jsem si uvědomila, že během porodu jsem dostala nitrožilně nějaká antibiotika a nevím, jestli byl test průkazný. Dítě žádné problémy nemá a ani u mě se během té doby neobjevily žádné příznaky. Zajímalo by mě, když si nyní nechám udělat test na syfilis, zda bude výsledek průkazný, když jsem tehdy v případné inkubační době dostala krátce antibiotika? Hlavně se bojím, aby to nemělo mé dítě. Ještě bych se chtěla zeptat, jestli jsou průkazné domácí syfilis testy? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Klaninko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše obavy, rád bych Vás uklidnil, syfilis se polibkem nepřenáší, ani francouzským. Přenos nemoci by přicházel v úvahu pouze tehdy, kdybyste Vy i dotyčný muž, měli například poraněná ústa, a podobně. Předpokládám, že jsou Vaše obavy odůvodněné. Máte snad povědomí o tom, že byl v inkriminované době dotyčný muž nemocný?
Píšete, že jste byla testovaná měsíc a půl po polibku. Inkubační doba je u syfilis 9 - 90 dní. Zpravidla však kolem 3. týdnů, takže máte pravdu, že negativní test po měsíci a půl, nemůže být úplně směrodatný. Nejspíš jste byla, jako každá matka, před porodem testovaná na řadu nemocí, například na žloutenky, ale také na pohlavní choroby.
Chápu, nejistota může být velmi deprimující, nerozumím však tomu, že píšete na drogovou poradnu. Řekněme, že můžete být uživatelka, nebo bývalá uživatelka drog. Pak můžete zajít do kteréhokoli kontaktního centra pro uživatele návykových látek a nechat se zdarma otestovat na HIV, syfilis, žloutenku typu C, někde i B. Výsledek budete znát do 20 minut.
K zmíněným antibiotikům v případné inkubační době, jak jsem psal, bez ohledu na léky, které jste užívala, nelze syfilis v inkubační době jednoznačně prokázat.
Jestli jste se tehdy nakazila, Vám v této době test spolehlivě vyvrátí, nebo potvrdí. Nejspolehlivější je samozřejmě laboratorní test, na jeho výsledek se lze 100% spolehnout. Ten byste si ale, pokud byste neuvedla pádný důvod, hradila sama.
Každopádně, při reaktivním výsledku screeningového testu, které se dělají v k-centrech, se testovaný posílá k bezplatnému laboratornímu přetestování, do zdravotnického zařízení. Pokud Vám testy v k-centru vyjdou negativní, už nikam chodit nemusíte.
Nejsem si jist, co myslíte "domácími testy", nejspíš podobné, které používají K-centra a terénní programy. Doporučuji Vám se do ničeho podobného nepouštět. S testy je třeba správně zacházet, není to sice složité, ale zdaleka ne banální.
Testování na přenosné nemoci má řadu pravidel, která se týkají nejen techniky provedení, ale také bezpečí testovaného a dalších lidí. Zároveň je důležité pečovat o psychický stav, náladu, rozpoložení a klid testovaného člověka.
Doporučuji Vám přečíst si stať v oddílu Drogy a nemoci, na našich stránkách, podrobnější informace k syfilis, možnostem přenosu, průběhu nemoci, jeho léčbě a prevenci, kde najdete kontakty na zařízení s laboratoří, kde Vám testy, s doporučením od lékaře, nebo K - centa, zdarma udělají:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/syfilis.html
Jak můžete, podle oblasti ,vyhledat kontakty na k-centra a terénní programy na území ČR, se dozvíte rovněž na našich stránkách, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Stačí takto? Přeji Vám hodně štěstí, myslím, že to dobře dopadne.
Krásné léto, Amrit Sen.