Abstak
Petra
Dobrý den, mám otázku. Manžel bral pervitin nitrozilne cca 10 let, někdy ob týden, někdy každý den. Říkal že nebyl závislý. Chodí na konzultace do k centra ( poradna pro drogove závislé) má abstinenci 59 dní. A včera večer zacal poprvé pociťovat chuť na pervitin. Zkoušel sladké, slané, kyselé ale chuť má stále. Dnes ho začalo bolet břicho (křeče) a je mu na zvracení. Moje hlavní otazka zní,, jak dlouho tyhle příznaky trvají a na co se mám ještě připravit,, snažím se ho podporovat a držet ho nahoře ale nevím co čekat. Z jeho strany jde vidět snaha a dokud vidět bude tak ho podržim co to jde. Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Petro,
je skvělé, že dokážete manžela podržet i v těžkých chvílích. Stejně tak ale rozumím tomu, že máte obavy z toho, co bude. Navíc by bylo dobře nezapomínat v takových chvílích na sebe - mít jasné hranice a vědět, kam až chcete jít a naopak, co už je pro vás nepřijatelné. Protože když budete vyřízená vy, nepomůže to nikomu - manžel bude mít nejspíš hned nebo později výčitky, vy sama budete vyčerpaná a v takových chvílích nedokáže být člověk plnohodnotnou oporou druhému.
První věc, kterou bych vám doporučila, je zajít na schůzku do K-centra společně s manželem. Pokud by to nebylo možné, můžete se zkusit obrátit individuálně na nejbližší poradnu pro rodiny a blízké uživatelů drog. Ono toho často leží v člověku víc, než by čekal a někdy je dobré mít prostor sám pro sebe - kde si můžete ulevit od vzteku ale i pocitů viny, zjistit a zeptat se na vše, co byste potřebovala, aniž by vás někdo soudil.
Připadá vám některá z těchto variant smysluplná? Pokud ano, napište mi, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu vám kontakty. Nebo se zeptejte přímo v kontaktním centrum, kam dochází manžel.
V Praze bych vás odkázala na naši Poradnu pro rodiče, Žitná 1574/51, 110 00 Praha 1, tel. +420 284 824 234 , GSM: +420 739 268 527; e-mail: rodice@sananim.cz. Její služby jsou zdarma, stačí se pouze objednat: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Poslední věc - je zvláštní, že by měl manžel křeče po tak dlouhé době abstinence. Absolvoval manžel v poslední době návštěvu lékaře, něco jako pravidelnou prohlídku, komplexní vyšetření? Pokud mu je takto zle, určitě bych to doporučila. Pokud má obavy ze svého praktika, ať se zeptá v K-centru. Je velká šance, že budou mít nějakého spřáteleného lékaře, internistu. Může to být psychického původu, ale mohlo by to být i něco vážnějšího, nepodceňte to.
Doufám, že byla moje odpověď alespoň trochu užitečná. A budu ráda, když se ozvete, jak jste se rozmyslela, případně, jak je na tom manžel zdravotně.
S pozdravem a přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.