Chci z toho ven a nevím jak
kata
Dobrý den, nevím kde přesně začít, tak to zkusím na samém začátku.
Všechno začalo když mi bylo 15 let. Velmi mě přitahovaly drogy a vše co je s nimi spojené. Takže jsem se pomalu dostala mezi ty co mi drogu poprvé dali.
Píchala jsem si pervitin do doby než jsem otěhotněla /to mi bylo 19/. Celé těhotenství jsem abstinovala, takže se mi narodil krásný zdravý chlapeček.Bez drog jsem to vydržela asi dva roky a začala jsem opět brát pervitin a to do doby než jsem si našla nového přítele. Byl to také uživatel pervitinu. Přesto jsme společně abstinovali. Bohužel on se k drogám vrátil a proto mne opustil.
a to i přesto, že jsem s ním čekala dítě. dcera se narodila 2008 v prosinci.
A teď se dostávám k mému problému.
V srpnu 20009 jsem opět začala brát pervitin. V současné době jsem každodenní uživatelkou. Pokoušela jsem se abstinovat, což mi vydrželo max dva dny. Chodím denně do práce, starám se o děti a na první pohled by každý řekl, že funguji naprosto normálně.
Bohužel já vím, že to tak není a velmi se stydím za to, že jsem tomu opět podlehla. Jsem přesvědčená, že bych bez drog dokázala mnohem vím. Chci se toho svinstva zbavit, ale léčení nepřichází v úvahu,navíc jsem slaboch a mám strach z toho, že nedokáži vstát z postele, pokud si nepomůžu drogou.dnes už je mi 37 let.
Věřím, že si toto přečtete. Proto vás chci opravdu poprosit o radu, jak se se závislostí vypořádat. Chci se zase všem podívat do očí a s klidným svědomým i vědomým říct, \"Jsem čistá\".
Děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Káťo,
jsem ráda, že jste se odhodlala a napsala nám. Umím si představit, že to nebylo snadné. A rozumím tomu, že se za užívání pervitinu stydíte sama před sebou. Nejen, že byste dost pravděpodobně dokážete hodně i bez drog. Navíc jste maminka dvou dětí a určitě pro ně chcete být tou nejlepší mámou, jakou dokážete.
Bohužel nemám žádnou jednoduchou radu. Nemáme žádný jednoduchý manuál, jak přestat brát drogy. Věřím tomu, že za užíváním drog jsou často vážnější problémy, které je třeba řešit individulně. Nedokáži vám tedy poradit, co dělat jinak, abyste na drogu neměla chuť a dokázala bez ní ráno vstát a fungovat. Sama nejlíp víte, že jste to v minulosti několikrát dokázala. Ale nevydrželo to. Co se stalo? Co byste potřebovala, abyste to zvládla? Pomohlo by vám s někým si o celé věci otevřeně povídat? Nebo by stačilo mít pár dní jen pro sebe - týden volna bez dětí a bez práce? Nebo je za tím vším něco víc?
Někdy se člověk k droze pořád vrací, nebo jí zaměňuje za jiné věci (partnerský vztah, sport apod.). V takových případech bývá za tím vším něco jiného - něco hlubšího, složitějšího, třeba komplikovaná minulost, traumatické zážitky, zdravotní problémy, rodina. Vy sama se s přestávkami kolem drog pohybujete už docela dlouho, i v době, kdy jste sama drogy nebrala, užíval je nějakou dobu partner. Zdá se, že sama berete více než 10 let. Za takovou dobu se člověku dostane droga "pod kůži" a často pak není snadné přestat. Píšete, že léčba nepřichází v úvahu. Máte na mysli léčbu pobytovou? Co třeba ambulantně docházet tři měsíce do denního stacionáře? Co se pro začátek sejít jednou-dvakrát týdně s někým, s kým byste mohla všechno probrat a zjistit, jaké máte možnosti a co by vám vyhovovalo, co byste vlastně potřebovala? Připadá vám některé z těchto variant přijatelná?
V naší organizaci se snažíme pomáhat maminkám, které jsou v podobné situaci jako vy. Sídlíme ovšem v Praze. Zvládla byste dorazit k nám? Pokud ano, napište mi, předjednala bych vám schůzku s kolegyní Ilonou Preslovou. Tam byste se mohla zeptat a dovědět víc. Naše služby jsou zdarma a pokud se o děti staráte, nemusíte se bát prozrazení nebo OSPODu. Naopak se vám budeme snažit pomoct a podpořit vás v tom, abyste všechno zvládla.
Můžete mi poslat seznam dobře dostupných měst a já bych vám sehnala kontakt na někoho v okolí, kdo by vám mohl pomoci.
Pokud je to tak, že byste chtěla zkusit přestat sama, mohu vás odkázat pouze na dostupné příručky, jako např. od MUDr. Nešpora - Jak přestat brát drogy - svépomocná příručka. Najdete ji zde. Kdybyste i přesto nepochodila, nebojte se ozvat znovu.
Krom toho, že chcete bojovat se závislostí na pervitinu, jste i maminka dvou dětí. O to důležitější pro mě je, abyste věděla, že pokud budete mít chuť a zájem věci změnit, podpoříme vás. Ať už se rozhodnete jakkoli, budu ráda, když budeme v kontaktu a dáte o sobě vědět.
Pokud byste se rozhodla kontaktovat paní Preslovou, může pomoci, když jí dopředu upozorním, že budete volat. Ale stejně tak ji můžete kontaktovat i sama, v tom případě se nebojte odkázat na naši poradnu či na mne.
PhDr. Ilona Preslová
Telefon: +420 220 80 31 30 nebo +420 702 036 237
email: pece.dite@sananim.cz
S pozdravem,
Gabriela Minařík.