´´schýza´´ po marihuaně
marie
zdravím. před zhruba dvěma měsíci jsem si zakouřila syntetickou marihuanu, taky známou jako Spice.. nevěděla jsem o co jde a do té doby jsem jen hulila normální marihuanu po jednom potahu jsem se dostala do nechutného stavu, všechno se mi opakovalo, měla jsem silné halucinace a myslela jsem si že v tomto ´´pekle´´ budu už navěky. naštěstí to po několika hodinách odeznělo, a tak jsem si řekla že je to jen tou chemií a následující týden jsem si nekolikrat zahulila bez následků dál.. po 10 dnech se mi ale tento stav (v mnohem menší o nic méně nepříjemnější formě) vrátil. také to za pár hodin odeznělo a já skončila nadobro s požíváním marihuany, ale po několika dnech jsem začala mít strašný strach, stav se mi vracel ze spaní, takže jsem několik dní nespala. poté jsem se rozhodla navštívit psychiatra. ten mi předepsal 1g Risperidonu. ten jsem užívala něco přes měsíc a bylo mi lépe, stavy se nevraceli. až včera jsem se se známými pouze nadechla závanu marihuany a stav se mi opět vrátil. neustále cítím jak z každého pohybu nebo věty mi začíná postupně nabíhat.. snažím se toho vyvarovat ale nejde mi to a mám pouze strach že se to vrátí, že nemám hlavu v pořádku.. nevíte jak tento problém řešit, bojím se že se zblázním. děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Marie, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaší svízelnou situaci, dobře, že píšete.
Každý člověk je jedinečně nastaven a drogy na něj mohou účinkovat různě. Také následky jejich uživání, nebo užití, se mohou u jednotlivců lišit. Lidem, kteří v sobě z nejrůznějších důvodů, nosí předpoklady k psychickým poruchám, ale nejenom těm, se podobné "příhody" běžně stávají, následky však mohou být kruté, někdy i fatální.
S velkou pravděpodobností jste prošla toxickou psychózou, ať už díky vysoké účinnosti drogy, nebo vašemu nastavení. Nepříjemné stavy většinou v horizontu hodin, maximálně dní, při zdržení se drog, alkohol nevyjímaje, odezní. Ke komplikacím, může paradoxně dojít i po kouření běžné cigarety.
Stává se, že podobná zkušenost, nastartuje psychickou poruchu, případně rozvine psychickou nemoc, která by se jinak nemusela projevit. Ta pak vyžaduje léčbu, s rizikem, že se takto postižený nemusí úplně uzdravit, a to ani v případě, že už by nikdy drogy neužil.
V každém případě jde o jasný signál Vašeho organismu, těla a především psychiky, že pro Vás drogy nejsou to pravé. Po této zkušenosti, se Vám podobné zážitky, po užití drog, zejména halucinogenů, THC a látek podobných, včetně psychostimulačních drog, mohou přihodit kdykoli. Zejména zmíněné drogy, ale i ty ostatní, už pro Vás zůstanou navždy mimořádně rizikové. Pokud tento signál nevezmete vážně, brzy se zblázníte se. Můžete způsobit nevratné škody, ublížit blízkým. Sebe, nebo někoho dalšího, ohrozit na zdraví i životě.
Netuším, nakolik jste byla k psychiatrovi otevřená a řekla mu o všech souvisejících okolnostech. Bez toho se Vaše medikace a léčba, může nejen míjet účinkem, ale Váš stav naopak zhoršit.
Potřebujete co nejdříve odbornou pomoc, nejlépe psychiatra - adiktologa, který má zkušenost s léčbou psychických poruch a nemocí, v souvislosti s užíváním návykových látek.
Doporučuji Vám bezodkladně Vašemu psychiatrovi "kápnout božskou", nebo vyhledat na slovo vzatého odborníka. V opačném případě byste zbytečně prodlužovala dobu, potřebnou ke konsolidaci a snižovala šance na Vaši úplnou úzdravu.
Nechci Vás plašit. Panika není na místě, a určitě by Vám neprospěla. Domluvte si telefonicky termín schůzky s odborníkem nejbližší bezplatné služby, nejlépe takové, která má svého psychiatra. Nesejde tolik na tom, jestli si vyberete adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo kontaktní centrum. Služby mohou být poskytnuty i anonymně. Zajít tam můžete i rovnou, v provozních hodinách.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušený odborník navrhne konkrétní kroky, které můžete podniknout, abyste byla co nejdříve v pořádku a minimalizovala rizika opakováných propadů. Upozorní Vás na chyby, kterým byste se měla vyhnout. Doporučí Vám vhodnou formu terapie, kdy, kde, jak často, a u koho ji můžete absolvovat, v případě, že by to nešlo přímo v zařízení, které navštívíte.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na nejbližší odborné služby, obratem pošleme. Rychlejší bude, když je zkusíte, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama. Jak na to, se dozvíte na našich stránkách, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy a okolí, neotálejte a domluvte si konzultaci s pracovníky naší specializované ambulantní služby:
Specializované ambulantní služby CADAS SANANIM
Žitná 51
110 00 Praha 1
Mobil: +420 603 831 815
Adresa 2
Spálená 12
110 00 Praha 1
Telefon: +420 222 924 245
GSM: +420 702 036 240
E-mail: cadas@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas.html
Připojuji pár užitečných odkazů:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
http://www.policie.cz/clanek/nova-synteticka-droga-spice.aspx
http://www.magazin-legalizace.cz/cs/articles/detail/347-spice-a-synteticka-marihuana
http://www.osel.cz/9243-k2-spice-modry-drak-aneb-synteticka-marihuana.html
http://www.tyden.cz/rubriky/zdravi/zdravi/predavkovanych-syntetickou-marihuanou-vyrazne-pribyva_306296.html
Zkuste zachovat co největší klid a zároveň jednejte.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak Vám je, jak si stojíte, jak se situace vyvíjí.
Také, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám, ať jste co nejdříve po kupě, kdykoli napište.
Držím palce, hodně štěstí, Amrit Sen.