Pervitin/psychika
Tomas
Dobry den, pisu dotaz z mobilu tak proto pisu bez diakritiky(trvalo by to dlouho). :) Mam na Vas otazku. Uzival jsem pervitin do nedavna tak \"rekreacne\" ale mel jsem nejake problemy a chtel jsem je vyresit tim, ze na ne zkusim na cas pozapomenout zim, ze si dam pervitin. Vim,ze je to blbost a nikam to nevede. To jsem zjistil a mam vuci tomu ted averzi, protoze mi to vic vzalo nez dalo a kdyz mate rad lidi a zalezi Vam na nich a vite, ze oni maji radi Vas tak to kvuli nim a hlavne i kvuli sobe omezite, respektive s tim skoncite. Pojdme k veci.. dal jsem si dve 5ti denni jizdy, kdy jsem toho vyfetoval opravdu hodne bavime se cca o 5-7 gramech pervitinu v prubehu 10 dni a z toho jsem naspal maximalne tak 10-15 hodin. Byl jsem neustale ve stresu, ridil jsem auto pod vlivem, zasoboval jsem nejaky lidi,teda kobkretne dealer ja jen ridil, ale zkratka jsem byl porad v pozoru a zaroven ve stresu. To ze jsem jedl uplne minimalne je asi jasny(nejsem \"profismazka\") abych si na tom dal knedliveprozelo :) no a treba ten 8 den jsem se neskutecne rozcilil, tak moc do me vjel vztek ze jsem se az rozklepal a zuril jsem jako nikdy. Pote nasledoval stav jakeho si uvedomneni a zacal jsem si uvedomivat,ze kvuli teto prominte mi vyraz sracce jsem ztratil zenu, skoro i rodinu a praci a par kamaradu. Tak moc me to vzalo, ze mi z toho zacaly tect i slzy.. kdyz jsem se poradne probral ze stavu zpusobenym pervitinem, coz jsem.citil.jeste 2 dny pote co uzjsem drogu neuzil, tak jsem na sobe spozoroval, ze jsem daleko vybusnejsi a mozna i agresivnejsi(na rodinu a holku bych nikdy nesahl, to je samozrejme). Ale kdyby me nastval nekdo na ulici tak nebude trvat tak dlouho abych ho prastil, kdyz k tomu bude duvoddu a druha a to je snad jeste podstatnejsi vec je to, ze jsem az extremne citlivy. Napriklad co se tyka moji zeny, uplne jsem otocil.v chovani k ni, nikdy jsem na ni nebyl zly, ale nikdy jsem si nedokazal vazit a cenit tolik tpho casu, kterymi venuje. Styska se mi po ni kazdou minutu, doma jsem rekl, ze jsem rad, ze jsem doma. Obejmul jsem svoji mamu a rekl ji mami.. mam te moc rad. Dobrovolne ji vozim k lekarum, jezdim s ni na nakupy, zkratka si ji vazim daleko vic nez predtim..ja vim, ze to je hezka vec a neni to asi problem,ale dokazete mi rict co se mi v te hlave stalo, zese chovam takhle? Ze jsem tak moc citlivy a zaroven i vybusny kdyz me neco rozcili? Citlivy jsem byl vzdy, rikam vsem ze mam srdce a pater,ale takhle moc jsem to srdicko nemel. Moc Vam dekuju za Vas cas venovany tomuto slohu a tesim sena Vasi odpoved. Vas obdivovatel Tomas.

Odpověděl: Amrit Sen
Tomáši, zdravím Vás,
díky za důvěru a upřímnost, poděkování si velmi vážíme. Příběh, který popisujete, nemyslím to zle, by mohl být v učebnicích, jak také může vypadat soužití s pervitinem. Máte můj obdiv a respekt. Rád bych Vás podpořil ve snahách se s pervitinem, lépe všemi drogami, rozloučit.
Trochu mě překvapuje, že se divíte, a ptáte se na věci, které k užívání pervitinu, bohužel, neodmyslitelně patří.
Nezbláznil jste se, ale Vaše tělo a zejména psychika, dostaly tvrdé rány, jak to pervitin umí. Tím spíš, že jste neodpočíval, nespal, nešetřil se. I ten nejklidnější člověk se po bezesných "jízdách", promění ve vybušný balíček nervů. Navíc, po vysokých dávkách by bylo s podivem, kdybyste se vyhnul toxické psychóze.
Pervitin, halucinogeny, THC a další drogy, dokážou u člověka nastartovat psychické poruchy, které mohou přetrvávat i v době střízlivosti. Rozvinout psychické onemocnění, které, pokud k němu dojde, nemusí jít úplně vyléčit po zbytek života, a to i tehdy, kdyby už člověk nadobro drogu neužil. Dokáže nadobro vyřadit z "normálního", "běžného" provozu.
Riskoval jste hodně, dá se říci, že to ještě dobře dopadlo. Není nijak vzácné, že ve stavech a situacích, které popisujete, způsobí uživatel pervitinu řadu škod, které nemusí jít napravit, ublíží lidem okolo sebe, často těm, kteří ho mají nejradši, případně sám sobě. V krajním případě je, nebo i sebe, ohrozí na zdraví a životě.
V každém případě jste už dostal, od těla i duše, organismu i psychiky, nejbližších i okolí, bezpočet jasných signálů, že drogy pro Vás nejsou to pravé. Pokud byste je nerespektoval, čekaly by Vás ještě daleko krušnější časy. Vás i lidi okolo. S velkou pravděpodobností byste se skutečně zbláznil, rozdával neštěstí.
Jestli se Vám podaří dlouhodobě zdržovat drog, měl byste se postupem času zklidnit, srovnat, dát se do pořádku. Pokud by měly potíže přetrvávat ještě v horizontu týdnů, neotálejte a vyhledejte odbornou pomoc, nejlépe lékaře, psychiatra - adiktologa, a stav s ním otevřeně konzultujte.
Je moc fajn, že jste se rozhodl abstinovat. Z nemocničního lůžka, nebo bezpečného zázemí, to možná nějaký čas "samospádem" jde. Píšu proto, abyste neztrácel čas stavbou vzdušných zámků. Počítejte s tím, po všem, čím jste prošel, že to nebude jednoduché. Buďte chytřejší než pervitin, se všemi jeho záludnostmi. Nedovolte si naivní usínání na vavřínech, pýchu k vlastním schopnostem. Skočil byste do kruté pasti. Opustit bludný kruh užívání drog, vyžaduje poctivé, aktivní úsilí, je vždy během na delší trať.
Nejlepší, co můžete v tuto chvíli udělat, je navázat kontakt s odbornou podporou. Využít bezplatných služeb, které mohou být poskytovány i anonymně. Zavolejte odborníkům a domluvte si termín schůzky, nesejde na tom, jestli si vyberete adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo podobnou službu. Doporučuji upřednostnit místo, kde se nebudete potkávat s aktivními uživateli drog.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, s patřičným respektem, že jste dokázal přijít sám. Dozvíte se, jak na to, jak nejlépe dlouhodobě držet abstinenci od drog, při minimalizaci rizik a útrap. Co dělat, když se nebude úplně dařit, jakých chyb se vyvarovat. Také jak komunikovat s blízkými, světem i sebou samým. Získáte pochopení, přijetí, podporu, pomoc a užitečné informace. Nikdo vás nebude k ničemu přemlouvat, natož do čehokoli nutit, uleví se Vám.
Bylo by chimérou slibovat si, že všechno, mávnutím kouzelného proutku, vyřeší jedna konzultace. Můžete si sjednat průběžnější schůzky, abyste byl pevnější v kramflecích a věděl, jak reagovat v situacích, které přinese čas. Nebo už k odborníkům nevkročit. Případná zakázka bude jen, a pouze, na Vás.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na služby a zařízení, šikovné a vstřícné odborníky, obratem pošleme. Citlivější údaje můžete uvést ve skryté poznámce, nebo, pokud si budete přát, nemusíme naší komunikaci zveřejnit. Pošleme kód, po jehož vložení na patřičné místo uvodní stránky poradny, ji uvidíte pouze Vy.
Jak najít, podle oblasti a typu služby, odborníky v dosahu, se rovněž dovíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Seberte všechnu kuráž a začněte jednat, nemáte co ztratit.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak si stojíte, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám vše dobré, držím palce, hodně štěstí!
Amri Sen.