jak prestat uzivat
iba ja
dobry den,
muj dotaz se tyka zavislosti na pervitinu, prvne jsem ho ochutnala asi pred ctyrmi lety a od te doby si obcas snupla, mezitim vsak byly i dlouhe pauzy treba pulrocni, kdy jsem byla uplne cista a piko mi vubec nechybelo, situace se zhorsila od srpna minuleho roku, kdy jsem se zacla stykat se smazkama a v uzivani jsem se hodne rozjela. Cetnost se zvysila klidne i na tri cary denne a tahy se protahovali az na petidenni jizdy. Od te doby jsem prisla o praci, spoustu kamaradu, financne jsem take na dne, hodne jsem utratila za fet a take automaty. Priblizne v unoru zacala byt situace hlavne po psychicke strance neunosna, rozhodla jsem se situaci resit a na zaklade vaseho doporuceni jsem kontaktovala centrum a zacla navstevovat terapeuta, ktery mi mel pomoci s moji zavislosti. Bohuzel jsem zde vydrzela dochazet jen po dobu par tydnu a nekolika sezeni, setkani mi prilis nepomohla a stale jsem uzivala. I kdyz jista forma motivace zde byla. Od terapeuta mi bylo doporuceno, ze pokud nedokazu od urcite doby opravdu abstinovat, mela bych zvazit nastup do nejakeho zarizeni, kde me zavrou asi na tri mesice a spolecne zde budu s dalsimi odvykajicimi zit v komunite a abstinovat. Od tehle rady ubehly uz asi tri mesice a ja stale uzivam. I kdyz se intenzita znacne snizila, stale nejsem spokojena. Po psychicke strance se citim hrozne, nic me nebavi, nezajima, nemam radost ze zivota. Bojim se vsak nechat zavrit, vzhledem k tomu, ze nemam finance na placeni bytu a tak dale, take se bojim co by tomu rekli ostatni zejmena rodina. stale verim ze to zvladnu sama. Abych presla k dotazu: jakym zpusobem lze zvysit svoji motivaci, zlepsit svou vuli a prestat konecne snupat? Mam spoustu duvodu proc se na to vykaslat, jsem rozhodnuta a vim, ze chci byt cista, jen je bohuzel casto tezke rict ne. Obavam se ze me piko zmenilo, ze jsem ted hloupejsi, omezenejsi, neumim se poradne a spravne vyjadrovat, obcas mam strach z komunikace a z lidi, ze to na me poznaji, ze jsem proste smazka. Snad me chapete, budu vdecna za jakoukoli reakci. Dekuji mockrat

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Je fajn, že máte chuť něco se svou závislostí dělat a vypustit ze svého života pervitin. Jak tato cesta bude dlouhá Vám, ale neumím říct, jelikož je to velmi individuální.
Je dobré mít na paměti, že je třeba se vyvarovat všemu, co v další závislost může vyústit. Člověk, který měl nebo má problém s nějakým návykem, se může snadno a rychleji dostat do návyku na látku jinou (alko, jiná droga, léky se závislostním potenciálem, ale i patologické hraní-gambling)...
Je celkem logické, že pokud člověk dlouhodobě užívá nějaké drogy, jeho život nabere jiný směr, než ten běžný. A toho běžného se pak obává. To co popisujete, pociťují všichni, proto se nebojte o tom, co se Vám honí hlavou a prožíváte otevřeně hovořit. Nejlépe v osobním kontaktu v nějaké odborné službě, byť ambulantní, pokud neuvažujete o léčbě jako takové (pobytové). Terapeutická podpora je velmi důležitá.
Dále je nezbytné odstřihnout se od všeho, co s drogami nějak souvisí - to je pro začátek základ. Bez toho moc dobře udržet trvalou abstinenci nelze, bohužel. Takže by to chtělo přestat se stýkat s uživateli návykových látek a tento svět opustit.
Chutě na další užití je celkem běžný jev, který patří k psychické závislosti. Je třeba o tom hovořit, abyste měla šanci více porozumět svým vnitřním spouštěcím mechanismům a uměla pak těmto situacím lépe čelit, předcházet jim, pracovat s nimi, ustát je. Je dobré si uvědomit, že chutě jsou pouze chvilkový stav, který stejně jako přišel, zase odejde a nepodléhat panice. Je vhodné si je zbytečně ,,nehýčkat" - tím myšleno zbytečně se neutápět ve vzpomínkách ,,jaké to bylo, když...", neposlouchat hudbu, kterou máte s konzumací spojenou, nesledovat filmy s drogovou tématikou, neprohlížet fotky z jízd a s přáteli/uživateli apod. Zkrátka se celkově snažit odpoutat svou pozornost jinam (je úplně jedno kam). Někomu pomáhá sport, někomu výtvarný projev, další to řeší manuální prací od úklidu až po vyrábění něčeho, je to různé a každý si musí najít činnosti, které zvládne a alespoň trochu ho baví. Tím zabere čas, odpoutá pozornost jinam a má pak dobrý pocit za prvé - ze své odvedené práce, za druhé - že další den je za ním a on to zase zvládnul...
Chápu, že teď si to moc asi neumíte představit, to co popisujete, jsou celkem běžné prožitky všech, kteří mají stejný problém jako Vy. Zprvu pociťují prázdno, nic je nebaví, neví si rady... Netuším, zda máte (nebo měla) nějaké zájmy, koníčky, ke kterým by se dalo vrátit, zda by šli obnovit nebo nalézt nové (?). Možná to zpočátku nebude úplná euforka, ale postupně se Váš zájem zase obnoví. Je to všechno kolem abstinování a znovunalezení sama sebe běh na dlouhou trať, je třeba trpělivosti a každý den Vás posune dál a blíž k tomu, po čem toužíte, ke spokojenosti sama se sebou.
Znám ze své praxe osoby, kterým se již několik let daří dlouhodobě abstinovat a žijí plnohodnotné životy se vším, co k tomu patří (vztahy, rodina, práce, zájmy atd.).
Bylo by, ale rozumné, jak jsem již zmiňovala, současně s touto myšlenkou terapeuticky pracovat. Věřím, že terapeutická podpora, by Vám velmi pomohla. Lépe byste se orientovala v prožívání, lépe rozuměla tomu, co se s Vámi děje a bude dít...
Pokud budete potřebovat nějaké kontakty, můžeme Vám nějaké doporučit. Pokud jste z Prahy, mohla byste se obrátit na naše služby (www.sananim.cz).
Nebojte se otevřenosti a upřímnosti, jen tak je cesta ven...
Držím Vám palce a přeji dostatek síly a motivace. Pokud budete potřebovat, napište kdykoliv znovu.
Tak se držte!
S pozdravem, MK