Opiaty
Radim
Dobrý den, už 6 let (s přestávkami) beru opioidy, byl jsem 5 krát lečen ustavní formou, bohužel jsem tam nevydržel více než 2 týdny. Momentálně se léčím v Jihlavě a už to je měsíc, co jsem čistej. Chtěl bych se zeptat, jestli stačí 3 - 4 měsíce, na to abych se závislosti relativně zbavil? Děkuji za odpověd. Přeji pěkný den. Radim.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
nepíšete, jaké opioidy užíváte, proto nedokáži na vaši otázku přesně odpovědět. Pokud jde o heroin, pak většinou příznaky fyzické závislosti odezní v řádu dnů. Pokud jde o metadon nebo buprenorfin, bývá to s abstinenčními příznaky souvisejícími s odnětím odlišné - často se vracejí i několik týdnů.
Fyzická závislost je však jen jedna stránka závislosti. Po překonání abstinenčních příznaků se ke slovu často přihlásí závislost psychická. To už je často boj na mnohem delší dobu - řekla bych, že jde minimálně o měsíce, častěji spíš i roky a pro někoho je to téma celoživotní.
Sám jste se v minulosti k užívání drog opakovaně vracel. Člověk dokáže sám sebe obelhávat, ale uvnitř často tuší, k čemu se schyluje. Záleží na vás a na tom, jak se cítíte silný, jak jste otevřený k tomu vidět své užívání drog z širšího záběru. Ze své zkušenosti bych spíš doporučila obezřetnost a i po léčbě bych navázala kontakt s odborníky, kteří člověka nesoudí, ale jsou mu hlavně oporou a možná i tak trochu zrcadlem.
Předpokládám, že v Jihlavě máte někoho (terpauta, psychologa, osobního garatna), se kterým můžete o všem mluvit. Nebojte se zeptat i na možnosti doléčování. Využijte toho, že máte na sebe, svoje myšlenky, otázky, pochyby i obavy čas. Buďte otevřený a upřímný - to, co do léčby vložíte, se vám vrátí.
¨
Držím palce a přeji pěkné Velikonoce,
Gabriela Minařík.