Strach z onemocnění
Helen
Moje kamarádka bere drogy, tuším, že pervitin. Rodiče ji vyhodili z domu a teď žije po kamarádech, možná i na ulici či v nějakém getu..V podstatě o jejím životě nic nevím. Jenom to, že když přijde k nám domů hrozně smrdí je vyhublá a náladová. Snažím se ji pomoci. Dam jí najíst, umyje se a někdy se i vyspí. Nohy se ji poslední týden \"rozežírají\" má je bílé, samé modřiny a plíseň. V podstatě mám teď strach spíše o své zdraví a zdraví mé rodiny. Nechci od ní chytit nějakou nemoc. A důvod proč píši? Mohou být nohy, které v podstatě \"hnijí\" zaživa důsledkem braní tvrdých drog.? V případě kterých.? Je možné, že by si dávala dávky mezi prsty a tělo se tímto způsobem bránilo? Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Helen, zdravím Vás.
Díky za důvěru. Chápu Vaše obavy o rodinu i starost o kamarádku. Je moc fajn, že dokážete překročit bariéru stigmat, která jsou u nás, velmi často, hluboko zakořeněna.
Takto na dálku, Vám nic přesnějšího k popsaným projevům a příznakům, napsat nedokážu. To může jen lékař, po důkladném vyšetření. Snad jen to, že budou, podle všeho způsobena, jak užíváním drog, tak životem na ulici, se kterým souvisí, kromě jiného, nedostatečný "komfort" pro každodenní hygienu.
Jako pracovníci na nejrůznějších pozicích, v širokém spektru služeb a zařízení pro závislé a jejich blízké, máme, podobně jako Vy kamarádku, naše klienty rádi, a víme, že jedním ze zásadních nositelů změny, je vztah.
To nic nemění na tom, že ochrana rodiny by pro Vás měla zůstat na prvním místě, tím spíš, jestli máte děti, protože zvýšené riziko přenosu nemocí, tu samozřejmě je.
Doporučuji Vám s kamarádkou o všem, co jste napsala, otevřeně promluvit. Říci jí, že Vám na ní záleží, že o ni máte starost, ale i svém strachu o rodinu. Také jí nabídnout kontakt na bezplatné nízkoprahové služby, kde, kromě dalšího, může být kamarádce poskytnut i nejzákladnější zdravotnický servis. Mám na mysli, abyste s ní promluvila o možnosti, zajít k lékaři do zdravotnického zařízení, případně do nejbližšího kontaktního centra, pro uživatele návykových látek, a další vzájemné kontakty, vyhledáním odborné podpory a pomoci, podmínila.
Jak najdete kontakty na bezplatné i anonymní služby, podle oblasti a typu zařízení, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Možnosti internetového poradenství jsou limitované, není nad osobní rozhovor. Ne každá pomoc je v důsledku užitečná. Nesprávně volená pomoc, může být někdy naopak kontraproduktivní, na škodu všem. Další okolností je, že platí: Pokud nedokážu pomoci sobě, těžko mohu být užitečný, nebo pomáhat někomu dalšímu.
O tom všem si můžete, pokud máte chuť a potřebu do přátelství "investovat", popovídat s odborníky i Vy. Nejlépe si předem domluvte telefonicky termín schůzky, s někým z pracovníků nejbližší AT poradny, adiktologické ambulance, nebo kontaktního centra.
Při osobním pohovoru, po seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Co můžete udělat pro bezpečí vlastní rodiny, jakým chybám se vyhnout. Jak se můžete pokusit podpořit motivaci kamarádky ke kontaktu s odbornou službou, podporou a pomocí. Také, jak s kamarádkou komunikovat, jaké mantinely nastavit, případně, za jakých podmínek, nebo jestli už není na čase, s podporou skončit.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se telefonicky objednat a domluvit si konzultaci v naší specializované Poradně pro rodiče, partnery, rodinné příslušníky a osoby blízké:
Poradna pro rodiče a osoby blízké (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Nezapomínejte na sebe. Žít život jiného, nebo komplikovat, zatěžovat vztahy s nejbližšími, nebo si škodit, by byla chyba. Neprospěla bysta nikomu.
S obdivem, respektem a přáním všeho dobrého,
požehnaný zbytek Velikonoc,
Amrit Sen.