přenos syfilitidy
Mamka
Dobrý den, prosím pokud mi můžete odpovědět - tento dotaz mne trápí několik let. Můj manžel, předtím než zemřel byl na operaci, kde mu dělali velmi podrobné krevní testy a vyšel najevo syfilis. On věděl, že jeho maminka byla na konci války znásilněná a že se našla - tenkrát nepojmenovaná choroba, která se sledovala. Manžel i jeho bratr byli sledování jako děti a pak též v dospělosti řadu let, ale nikdo se nezmínil, že by to bylo toto onemocnění, prostě bylo jim řečeno, že takhle jsou sledované všechny poválečné děti. Až když manžel vážně onemocněl - selhaly mu játra a vyšly najevo ty testy mu bylo řečeno, že se jednalo zřejmě o přenos z matky na dítě. Asi panikařím, ale trápí mne to, protože jsem už tak dost nemocná a také mám syna. Nikdo mi tenkrát nevysvětlil, zda-li mohl být manžel též přenašeč této choroby. Moc děkuji a omlouvám se za tento dotaz. Věra

Odpověděl: Amrit Sen
Mamko, zdravím Vás.
Vážím si Vaší otevřenosti a důvěry, tedy pokud je, odpusťe mé pochyby, Váš dotaz míněný vážně.
Přesto, že příběh popisujete poměrně zeširoka, uniká mi řada potřebných souvislostí, takže se v něm nedokáži zorientovat tak, abych Vám mohl dát jednoznačnou odpověď.
Pokud mělo u Vašeho manžela dojít k nakažení od matky při porodu, těžko se mohl bez léčby syfilidy, dožít požehnaného věku.
Netuším, kolik je Vám let, ani nevím, jak tomu bylo u nás s poválečnou lékařskou péčí, ale už dlouhou dobu, patří testování na syfilis a další nemoci, neodmyslitelně k běžným vyšetřením, souvisejícím s předporodní péčí.
Váš manžel, pokud měl syfilis, tedy významně dlouhou dobu přenašem byl. Jak jsem psal, netuším, jak je to dlouho, kdy jste rodila, respektive, kolik Vám je let, jen si troufám odhadovat, že jste pravděpodobně testy na syfilis, někdy prošla, aniž jste o nich věděla. Nerad bych se dotkl Vašich manželských vztahů a intimnějších záležitostí, ale pokud manžel nebyl na syfilis léčen, nejspíš se nakazil daleko později, než při porodu.
Mám na mysli, že se mohl nakazil až po Vašem porodu. Z toho může vyplynout, tedy pokud jste spolu v další době intimně žili, že byste se měla nechat otestovat. Zaráží mě jen, že Vás k tomu nevyzval odpovědný lékař příslušného zdravotního zařízení, protože v případě syfilis, jde o povinnost, vyplývající ze zákona, věk nehraje roli.
Berte moje fantazie s rezervou, nikoli však má doporučení. Kontaktujte lékaře a bez zbytečného ostychu se nechte bezplatně otestovat.
Podrobnější informace k onemocnění a léčbě syfilis, najdete na stránkách naší poradny. Nenapadá mě sice souvislost, ale předpokládám, píšete na Drogovou poradnu, že Vám nejsou na obtíž informace, směřované k naší cílové skupině, uživatelům návykových látek:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/syfilis.html
Přeji Vám vše dobré,
Amrit Sen.