pervitin
Rastamanka
Ahoj chtela bych se zeptat na jednu otazku na kterou hodne premislim po kazdem tahu ...pernik beru zhruba 3mesice a jen vikendove a vyjmecne si dam jednou do tydne jenom snupu a po kazde co si dam tak zhruba po 3-4hodinach se mi zacnou silene potit ruce a na prstech jako by na kloubrch se mi obevuji crervene az oranzove fleky a zvyraznuji se mi i jizvy ktere mam treba na rukou je to opravdu hrozne..kamarad mi rikal ze tak policajti poznaj sjete ridice podle cervenxch fleku na rukou ...A zajimalo byme cim to je nebo proc se mi to deje?
A este jedna otazka .Tenhle patek sem si dala material za 900kc skoro gram mela jsem z toho 4cary a kourila jsem to este ze zarovky a pak se mi stala jedna vec ktera se mi este nikdy nestala..Popijeli sme nato trochu alkolou jak sem sedela byla jsem v pohode s partou sme kecali smali se hulili brka a povidalisi po zbrubaa 3hodinach sem se zvedla ze pujdu na zachod a jak sem se zvedla tak se mi deste namotala hlava a zaclo se mi natahovat pak jsem usla par kroku a zacla sem kaslat az sem se pozvracela a jediny co jsem vyzvracela byla hen voda a nevim zda to muze byt tim ze sem si toho dala hodne a kombinovala to este s travou a chlastem a nebo jestli to bylo tim ze sem nic ten den ani den predtim nejedla a jen sem pila vodu

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
jestli tomu dobře rozumím, užíváte pervitin poslední tři měsíce dva dny ze sedmi, někdy i tři dny. Drogu aplikujete sniff, tj. šňupáním. Nevím, jestli vždy, nebo jen výjimečně, ji kombinujete s dalšími drogami - v dotazu zmiňujete marihuanu a alkohol.
Ptáte se na dvě věci:
1. pocení rukou a změny zbarvení kůže cca 3 hodiny po užití
Pervitin je stimulant. V zásadě jde o to, že nabudí celé vaše tělo do pohotovostního režimu. Mezi projevy jeho užití pak může patřit zrychlený srdeční tep, zvýšené napětí svalů, zvýšená fyzická aktivita, zvýšené prokrvení apod. To by mohl být důvod pro pocení i změny barvy kůže. Druhým důvodem může být i to, že v pervitinu najdete celou řadu příměsí. Vyjma toho, co je do drogy přidáno při výrobě, bývá výsledná věc, kterou koupíte, obohacena o nejrůznější "nastavovadla", která pro dealera zaručují vyšší příjem. Některé látky se z těla vylučují právě potem - což může být druhý důvod, proč můžete vnímat změnu zbarvení. Samotný pot může obsahovat přímesi, které kůži podráždí, případně máte na některou z látek alergii. Někdy tyto látky mohou způsobovat dokonce určitý zápach. Abyste zjistila pravý důvod vašich obtíží, musela byste drogu i sebe podrobit odbornému zkoumání, což není příliš reálné.
2. jak je možné, že jste po posledním pátku zkolabovala, resp. zvracela
Obecně nejde takhle na dálku říct, který z faktorů v celé věci sehrál hlavní roli. Ale podle toho, jak situaci popisujete, jde nejspíš o kombinaci všeho dohromady. Užila jste nemalé množství drogy, celou dobu jste tedy nejspíš nespala a - jak píšete - ani nejedla. K tomu jste pervitin kombinovala s alkoholem a marihuanou. Pokud jste mladá, nejspíš vás takový kolaps překvapil. Nicméně podle toho, jak jste dala vašemu tělu zabrat, to tak překvapivé není. Nejspíš se vám udělalo jednoduše zle - vaše tělo vám vyslalo jasný signál, že je toho na něj příliš. Mohl to být znak celkové vyčerpání, kombinací drog. Neměla jste co zvracet, proto z vás nejspíš vyšly jen žaludeční šťávy.
Nicméně mohlo jít i o příznak něčeho zcela jiného, to nelze takto na dálku a zpětně posoudit. V případě, že by se takové příhody opakovaly, nebylo by od věci zajít za doktorem.
Podobný způsob užívání drog lze obecně označit za velmi rizikový a nezodpovědný vůči vašemu tělu. Pokud se do budoucna podobným kolapsům chcete vyhnout, zkuste trochu zpomalit! Chápu, že opojení pervitinem je velmi lákavé, ale:
Užíváte teprve tři měsíce a už teď to vypadá, že užíváte nejen o víkendu, ale i v týdnu. Vlastně 2-3 dny ze 7. To není zrovna málo.
Obecně vám mohu doporučit následující zásady HR - harm reduction - snižování rizik:
- hlídejte si pravidelný odpočinek a pauzy. Po dvou až třech dnech bez kvalitního odpočinku významně roste riziko toxické psychózy. A z té se né každý musí dostat. Stejně tak riskujete celkový fyzický kolaps, obzvlášť bute-li látky kombinovat a k tomu nebudete pít a jíst.
- zkuste pravidelně jíst i pít. Chápu, že se do toho člověku možná ani nechce, někdo užívá pervitin třeba i proto, aby zhubl, ale stačí aspoň trocha jídla, nealkoholického pití (bez enegry drinků a kafe).
- pokud to jen trochu půjde, prodlužte si dobu mezi jednotlivými dávkami a zkuste drogy co nejmíň kombinovat. Výsledný efekt nikdy nemůžete dopředu úplně odhadnout. Můžete zkolabovat a nikdy nevíte, co se stane potom - budou vás ostatní hlídat, postarají se o vás, zavolají záchranku, bude-li třeba, nebo se budou bát? Nezneužijí situace jinak?
- šetřte svoji nosní sliznici: zkuste Coldastop - nosní olej a Euphorbium - pro zvlhčení (obojí koupíte běžně v lékárně); lidé, kteří užívají drogy sniff časem zaznamenávají problémy s nosní sliznicí, ale ve vážných případech hrozí i poškození nosní přepážky. Starejte se o sebe.
- pohybujete se na hraně zákona, pozor na to. Užívání drog sice trestné není, ale držení a distribuce ano.
- drogy odbourávají zábrany. To platí pro vás, i pro ostatní. Ze zkušenosti vím, jak často lidé na drogách dělají věci, které by jinak neudělali. Od neuvážených "střeštěností", přes drobné porušení zákona, , krádeže, loupeže až po násilí a nepříjemné sexuální zkušenosti, zneužití, znásilnění.
- zkuste si pro sebe říct, podle čeho poznáte, že máte problém a že se věci řítí někam, kam už nechcete. Kolik chcete za drogu v týdnu max. utratit? Kolik dní v týdnu chcete užívat a jakým způsobem? Podle čeho sama poznáte, že je něco špatně (může se to projevit v oblasti vztahů, práce, bydlení, nebo v tom, jak se chováte vy nebo lidé z vašeho okolí, vaši blízcí).
Dvě věci, které bych z vašeho dotazu vnímala jako positivní, jsou užívání sniff (jako bezpečnější varianta než injekční aplikace, co se přenosu infekčních nemocí týče) a pití vody.
Nevypadá to, že byste zrovna přemýšlela o změně nebo abstinenci. Nejspíš nemáte pocit, že byste měla problém. Kdyby se ale situace změnila, nebo jste začala o braní pochybovat, ozvěte se.
Buďte na sebe opatrná a kdyby cokoli, napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.