Zmätok v hlave
Gabi
Dobrý deň . Mám 19 rokov,študujem na strednej škole. O rok maturujem a chcela by som sa dostať na vysokú školu,keďže výsledky v škole som mala vždy výborné.
Až na minulý ročník,kedy som prvý krát skúsila pervitín. Pervitín som užívala 11 mesiacov s prestávkami. Dostala som sa do zlej partie,každý víkend sme sa šli týmto spôsobom ,,baviť\'\' ,no veľa krát som zostala doma.Zhoršili sa mi známky, skončil vzťah narušili priateľstvá a vzťahy v rodine. Tipické príznaky...Myslím,že posledné približne 4 mesiace som sa už s menovanou partiou stretávať nechcela.
Pozrela som sa ako keby späť a uvedomila som si ,že nieje správne čo robím. Prestala som sa s touto partiou úplne stretávať aj keď to nebolo najľahšie ,pretože okrem drogy ,sa dá povedať,že som bola závislá aj na nich .Aj keď s jedným veľmi silne a dlhoročne závislým dievčatom z partie ešte stále navštevujem rovbakú školu ,dokonca sme spolu v jednej triede ,nikdy som nemala pocit,túžbu alebo chcenie po droge. No jedna vec ma trápi . Poslednú dávku som užila pred 7 mesiacmi. Psychické problémy s dorgou súvisiace by mali postupne utíchať,prejavujú sa maximálne 6 mesiacov po užití poslednej dávky ,nemám pravdu?
No ja zažívam v podstate neustály zmätok v hlave.V škole veľa krát nerozumiem ,no to sa stáva menej často ako to,že neviem reagovať na to ked sa ma niekto niečo opýta.Neviem rýchlo a pohodovo reagovať,neviem sa porozprávať s ľuďmi aj keď viem,že donedávna(ešte pred užitím drogy) som bola nadmieru komunikatívna a inteligetná.Teraz mám pocit,že všetko čo vravím nemá ani hlavu ani pätu,veľa ľudí mi nerozumie keď im niečo vysvetľujem,vôbec nerozprávam súvisle,môj prejav je nepútavý ,nerozumný.
Neviem sa zapojiť do konverzácie ,pretože ma nič nenapadá. Veľa veci z môjho života si ako keby nepamätám ,no keď nad nimi rozmýšlam prídem na ne.V skrate, mám hrozný zmätok v hlave, ktorý myslela som si,že utíchne a ja sa zaradím do života akoby nič. Viem,že sa to už zlepšilo.No ešte stále je to zlé a robí mi to problémy v každodennom živote. Premýšlala som už aj nad tým či si to všetko nenahováram no nie.ROzpráavala som sa s najlepším kamarátom,ktorý ma pozná od detstva ,ako ma vníma teraz. Potvrdil moje obavy.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás, vážím si vaší důvěry.
Smekám, máte můj obdiv a respekt, že jste dokázala od užívání pervitinu ustoupit, na to každý, po téměř ročním, zřejmě intenzivním užívání, nemá.
Užívání pervitinu se na Vás nejspíš podepsalo. Symptomy, které popisujete, o tom jednoznačně napovídají, ublížila jste si.
Podle všeho jste inteligentní dívka, navíc schopná sebereflexe, což Vám určitě může hrát, v pozitivním smyslu, do karet.
Drogy, bohužel, mají, kromě jiného, schopnost nastartovat, prohloubit psychické poruchy, rozvinout psychická onemocnění. Psychostimulanty, halucinogeny a THC, patří v tomto ohledu k nejrizikovějším, tím spíš, pokud k nim má člověk, z nejrůznějších důvodů, předpoklady.
Psychické problémy mohou, po vysazení drog, přetrvávat různě dlouho, v horizontu týdnů, by se však měl, za "normálních" podmínek, člověk postupně zotavovat. Přestat užívat drogy je sice zásadní krok k celkovému zotavení a úzdravě, často však sám o sobě nestačí. Pokud psychické potíže trvají týdny, nebo dokonce měsíce, je třeba je řešit, respektive vyžadují péči.
Dobře že píšete, může to být důležitý krok ke šťastnějšímu životu, spokojenosti a větší pohodě. Vaši situaci popisujete velmi srozumitelně a uchopitelně. Nevěšte hlavu, cesta k pozitivnímu obratu existuje. Jsme v dlouhodobém kontaktu s řadou lidí, kterým podařilo a daří, žít šťastně a zároveň zvládat radosti i starosti běžných i nevšedních dnů.
Potřebujete odbornou pomoc, otevřeně si popovídat o Vašich současných pocitech a prožívání, ale také o Vašem životě, v širším kontextu.
Nejlépe bude telefonicky kontaktovat pracovníky některé služby, která pracuje s uživateli návykových látek, tedy i bývalými, v souvislosti s psychickými problémy. Nesejde na tom, jestli půjde o nejbližší adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo podobný typ služby. Ideálně se objednat k lékaři z oboru psychiatrie a adiktologie.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborník, doporučí konkrétní kroky, které můžete podniknout, abyste se cítila lépe, zároveň Vás, s respektem k tomu, že jste dokázala přijít sama, upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Nikdo Vás nebude k ničemu přemlouvat, natož do čehokoli nutit. Může jít o zcela nezávaznou konzultaci. Získáte pochopení, přijetí, podporu a užitečné informace.
Vaše potíže nezmizí mávnutím kouzelného proutku, ani jedním pohovorem s odborníkem. Co je však jisté, že se Vám po pohovoru uleví.
Má li Váš život nabrat šťastnější směr, bude třeba Vaší aktivity a práce na sobě, počítejte s během na delší trať.
Nechci předbíhat. V tento moment jde především o to, nechat si pomoci. Zakázka bude na Vás. Můžete si sjednat průběžnější konzultace, abyste byla pevnější v kramflecích a věděla, jak reagovat v situacích, které přinese čas. V případě Vašeho zájmu, si můžete vyjednat terapii. Odborník Vás rovněž seznámí s možnostmi a vhodnými typy terapie, k Vašemu výběru a "na tělo".
Netuším, kolik Vám je let, jestli už jste plnoletá, nebo ne. Pokud drogy, jak píšete, aktuálně neužíváte, nemáte se čeho bát. Mám na mysli intervence odkudkoli, která by Vám mohla být "proti srsti".
Rád bych Vás povzbudil, čím dříve se na odborníky obrátíte, tím méně komplikovaná a časnější bude Vaše úzdrava.
Předpokládám, že píšete ze Slovenska, v nalezení vhodných odborníků, Vám mohou pomoci Drogový informačný portál a AZ katalóg:
http://www.infodrogy.sk/
http://www.azet.sk/katalog/centra-liecby-drogovych-zavislosti/
případně
NOM - Nezávislá organizácia mladých
http://nom.sk/wordpress/
http://nom.sk/wordpress/?page_id=2
http://nom.sk/wordpress/?page_id=68
Na Slovensku výborně funguje svépomocné společenství Anonymních narkomanů, kde se s vynikajícími výsledky dlouhodobě daří uzdravovat lidem, závislým na drogách. Můžete zajít na mítink, nebo se dokonce zůčastnit unikátních mítinků po síti:
Anonymní narkomani (NA) SK
http://www.anonymninarkomani.sk/
Jak vyhledat, pokud žijete v Čechách, kontakty, podle oblasti a typu služby, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice "Kontakty": http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Budeme rádi, když se ozvete, dáte vědět, jak Vám je, jak si stojíte, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná, stejně tak, budete li mít potřebu se na cokoli doptat.
Seberte odvahu a kuráž, kontaktujte odborníky, kteří jsou připraveni Vás podpořit.
Přeji hodně štěstí, držím palce,
Amrit Sen.