pojisteni
niki
Dobry den,chci se zeptat,prosim.Je mozno v cechach uzavrit zdravotni pojisteni,a patbu platit rovnou u lekare?jako myslim,nebyt pojistena,a kazdou navstevu platit osobne?Nemuzu to nikde vycist,ani mi nikdo nerekne,jak to vlastne je.I pojistovna rika ze to nejde,ze clovek musi byt poijisten tak i tak.Ale uz jsem cetla,ze jsou nekteri jako samoplatci,tak by to zrejme melo jit.dekuji za rychlou odpoved

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
dotaz není určený ani tak pro drogovou poradnu, jako pro zdravotní pojišťovnu a případného ošetřujícího lékaře, za kterým byste se chtěla vydat.
Obecně lze říci asi jen jedno - ze zákona je u nás zdravotní pojištění povinné. V případě, že si ho neplatíte sama, ani ho za vás neplatí zaměstnavatel nebo stát (v době pobírání dávek např. v nezaměstnanosti, rodičovská dovolená apod.), narůstá vám u zdravotní pojišťovny (té vaší, pokud jste se u žádné neregistrovala, nejspíš to bude u VZP) dluh. Ten budete muset jednoho dne zaplatit, jakmile byste si našla legální práci, nejspíš vás čeká exekuce na plat a jiné nepříjmenosti.
Jiná věc je, pokud se ptáte na péči lékaře. Podle všeho je to tak, že pokud nemá lékař uzavřenou smlouvu s pojišťovnou (a to nemusí), pak se na platbě domlouváte se samotným lékařem. V některých případech může být péče lékaře zdarma třeba proto, že je placený z nějakého grantu. Může to tak být právě u některých neziskových organizací.
V běžném životě znáte podobné situace nejspíš u zubaře - v případě, že nemá zubař smlouvu s pojišťovnou, ošetří vás pouze s tím, že mu za zákrok zaplatíte. Ceny má nejspíš dané sazebníkem, ale i tak se však mohou mezi jednotlivými lékaři lišit. Stejně tak se s podobnými službami setkáte u soukromých sanatorií a jiných specializovaných zdravotnických zařízení. V praxi si pak můžete u své pojišťovny u některých zákroků žádat o proplacení nákladů.
Obecně tedy alespoň takto.
Pokud máte zájem o nějakou konkrétní formu pomoci, lékařské péče, napište mi víc - klidně k tomu můžete využít skrytou poznámku - otázka i odpověď pak bude přístupná po zadání hesla pouze vám a pracovníkům poradny. Pomůže, pokud alespoň ve zkratce napíšete, co vás k hledání tohoto typu péče vede (obavy z vyzrazení problémů před zaměstnavatelem a okolím?). Budu ráda, když napíšete víc.
S pozdravem a přáním pěkného dne,
Gabriela Minařík.