Zavislost?
Veronika
Dobrý den, prosím vás,chtěla bych se zeptat,co už se považuje za závislost na pervitinu. Když někdo užívá pervitin například 4-5 x ročně ,ale už přibližně 3 roky,je už člověk závislý? Lze se v takovémto stádiu toho úplně zbavit a říct ne? Nebo už je nutná nějaká forma pomoci. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den Veroniko,
vážíme si projevené důvěry. Je určitě dobře, že jste se na nás obrátila a nezůstáváte s těmito starostmi sama. Vzhledem k tomu, že se dotaz (resp. jeho skrytá část) týká Vašeho manžela, dovolíme si odpověď zveřejnit pouze pro Vás - nikdo jiný k ní nebude mít přístup.
Rozumíme tomu, že Vás šokovalo a vyděsilo, když jste se od tak blízkého člověka, jako je manžel, dozvěděla, že má zkušenosti s pervitinem. To může spouštět nejrůznější nepříjemné fantazie a vyvolávat vtíravé otázky - je proto pochopitelné, že se ptáte, zda už je Váš manžel závislý nebo zda lze v tomto stadiu začít abstinovat bez pomoci odborníků či zda je již třeba odborná pomoc a dlouhodobá léčba.
Stejně tak je pochopitelné, že zjištěné skutečnosti nalomily Vaši důvěru k manželovi. Na druhou stranu (i když se nezmiňujete o okolnostech) se nám zdá cenné, že se Vám manžel přiznal. Možná se Vám nechtěl pouze "přiznat", ale také "svěřit". Možná chce již skutečně s pervitinem přestat. Možná se Vám svěřil proto, že mu na vašem vztahu a na vaší rodině záleží. To jsou však v tuto chvíli vše pouze spekulace. Bylo by potřeba vědět více o manželovi a jeho užívání, jeho motivacích k abstinenci atd.
Určitě by stálo za to, promluvit si s odborníky z adiktologických služeb i osobně. V tuto chvíli se nabízí několik možností:
1. možnost: Na konzultaci může dorazit manžel, pokud o to bude mít zájem.
2. možnost: Na konzultaci můžete dorazit Vy s manželem a věc probrat společně jako pár.
3. možnost: Na konzultaci můžete dorazit Vy jako partnerka člověka, který má zkušenosti s drogami a Vy si o něj děláte starosti.
Tyto možnosti se mohou i doplňovat.
Neuvádíte, odkud jste. Pokud budete mít zájem, napište, které větší město máte nejblíže a odkážeme Vás na adiktologické služby, které tam fungují.
Pokud jste z Prahy, můžete se (pro 1. možnost) obrátit na Adiktologickou ambulanci SANANIM, příp. Kontaktní centrum SANANIM
Adiktologická ambulance
Žitná 157/51
110 00 Praha 1
724 521 913
Kontakitní centrum
Na Skalce 819/15
150 00 Praha 5
605 240 501
Pokud byste se rozhodli jít na konzultaci společně, můžete se obrátit na Poradnu pro rodiče a osoby blízké:
Poradna pro rodiče
Žitná 157/51
110 00 Praha 1
739 268 527
Držíme Vám palce. Pokud budete mít doplňující otázky, určitě ještě napište.
S pozdravem
Jiří Tupý